Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHovde, Sunniva Skjøstad
dc.contributor.authorMikkelsen, Nora Lindi
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:38Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:38Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188165272:34597270
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140044
dc.description.abstractI dette mastergradsprosjektet forsker jeg på hvordan jeg kan bruke utforskning av joik til å få en dypere forståelse for min flerkulturelle samiske og norske identitet. Målet med forskningen er å få en dypere forståelse for identiteten til noen (meg) som har en flerkulturell identitet bestående av samisk og norsk bakgrunn. Jeg gjennomfører fem forskjellige øvingsøkter som jeg har tatt videoopptak av, og viser snutter fra disse videoene i oppgaven med QR-koder. Joik er en muntlig videreførende tradisjon fra generasjon til generasjon. Jeg er samisk og norsk, men har vokst opp uten å lære joik eller det samiske språket. Oppgaven tar utgangspunkt i at jeg skulle utforske joik på egen hånd kun ved bruk av ressurser tilgjengelig på nett og i bøker. For å lettere få fram opplevelsene, tankene og følelsene som oppstår underveis, bruker jeg autoetnografi på en performativ måte for å lettere formidle forskningsmaterialet og funnene. For å analysere forskningsmaterialet generert med videoopptak av aktivitetene og reflekterende videologg etter hver aktivitet, har jeg valgt ut to stopp – øyeblikk som representerer AHA-øyeblikk hvor en forandring har skjedd som påvirker oppgaven. Masteroppgaven består av en praktisk og en skriftlig del. Den praktiske delen er gjennomført sammen med sensor på en økt som varte rundt tretti minutter hvor deler av forskningsmaterialet var gjenskapt i lag med sensorer, og fremførte en joik som analyse. Den skriftlige og praktiske delen henger sammen og komplimenterer hverandre.
dc.description.abstractIn this master's thesis, I am researching how I can use the exploration of yoik to gain a deeper understanding of my multicultural Sami and Norwegian identity. The aim of the research is to gain a deeper understanding of the identity of someone (me) who has a multicultural identity consisting of Sami and Norwegian background. I carry out five different practice sessions of which I have taken video recordings and show clips from these videos in the task with QR codes. Yoik is an oral tradition passed down from generation to generation. I am Sami and Norwegian but grew up without learning Yoik or the Sami language. The assignment is based on how I can explore yoik on my own, only by using resources available online and in books. To make it easier to bring out the experiences, thoughts, and feelings that I uncover along the way, I use autoethnography in a performative way to convey the research material and findings more easily. To analyze the research material generated with video recordings of activity and reflective video log after each activity, I have chosen to use stop – moments that represent AHA moments where a change has occurred that affects the task. The master's thesis consists of a practical and a written part. The practical part was carried out together with examiners in a session that lasted around thirty minutes, where parts of the research material were recreated in layers with the examiners, and I performed a yoik that was created to analyze the stop – moments. The written and practical parts are connected and complement each other.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleUtforskning av samisk og norsk identitet med joik som utgangspunkt; en post-kvalitativ studie
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel