Show simple item record

dc.contributor.advisorSolstad, Trygve
dc.contributor.authorNystad, Anders
dc.contributor.authorNystad, Stian
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:28Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187436574:52279825
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140037
dc.description.abstractDenne studien har undersøkt ungdomsskoleelevers estimeringsstrategier i møte med kvikkbildeoppgaver. Gjennom fem forskningsspørsmål søker studien å besvare følgende problemstilling: Hvordan er bruken av estimeringsstrategier til 9. og 10. trinnselever i møte med tilfeldig strukturerte kvikkbildeoppgaver? Dette er gjort gjennom mixed methods av typen parallell design, der det ble designet en test og en spørreundersøkelse. Testen inneholdt 30 kvikkbilder av numerositeter fra 1 til og med 30 med stimulustid på 600 ms. Spørreundersøkelsen inneholdt 15 oppfølgingsspørsmål tilknyttet 15 kvikkbilder fra testen. I undersøkelsen deltok 33 elever fra 9. trinn og 24 elever fra 10. trinn. Den kvalitative empirien ble analysert ved hjelp av abduktiv innholdsanalyse, med bakgrunn i, blant annet, Romijn et al. (2023) sitt rammeverk og kodingssystem. Den kvantitative dataen besto av variablene elevgruppe og brukte estimeringsstrategier som numeriske verdier. Den kvantitative dataen ble analysert ved hjelp av SPSS og statistiske tester. Resultatene fra studien kan vise at 1) elevgruppen har et bredt strategirepertoar, 2) elevgruppen har en skjevfordeling av brukte strategier hvor strategiene kombinasjon og gjetning/følelse/intuisjon er mest utbredt, 3) elevgruppen har en høy strategifleksibilitet, 4) elevgruppens mest anvendte strategi opptil numerositet 13 er kombinasjonsstrategien, mens den mest anvendte strategien i møte med numerositeter fra 15 til 29 er strategien gjetning/følelse/intuisjon og 5) det er en (svak) statistisk signifikant sammenheng mellom brukte estimeringsstrategier og elevgruppene på 9. trinn og 10. trinn.
dc.description.abstractThis study has examined lower secondary school students' estimation strategies in the face of quick-image tasks. Through five research questions, the study seeks to answer the following topic question: How is the use of estimation strategies for 9th and 10th grade students in the encounter with randomly structured quick-image tasks? This has been done through mixed methods of the parallel design type, where a test and a questionnaire were designed. The test contained 30 quick images of numerosities from 1 to 30 with a stimulus time of 600 ms. The questionnaire contained 15 follow-up questions related to 15 quick images from the test. In the survey, 33 students from 9th grade and 24 students from 10th grade participated. The qualitative empirical data was analyzed using abductive content analysis, based on, among other things, Romijn et al.'s (2023) framework and coding system. The quantitative data consisted of the variables student group and used estimation strategies as numerical values. The quantitative data was analyzed using SPSS and statistical tests. The results of the study show that 1) the student group has a broad strategy repertoire, 2) the student group has a skewed distribution of used strategies where the strategies combination and guess/feeling/intuition are most prevalent, 3) the student group has a high strategy flexibility, 4) the student group's most used strategy up to and including numerosity 13 is the combination strategy, while the most used strategy for numerosities from 15 to 29 is the guess/feeling/intuition strategy and 5) there is a (weak) statistical significant correlation between the estimation strategies used and the student groups from 9th grade and 10th grade.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleNorske ungdomsskoleelevers strategibruk i møte med tilfeldig strukturerte kvikkbildeoppgaver
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record