Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaga, Monika
dc.contributor.authorLesund, Kristine
dc.contributor.authorKrogh, Oda von
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:26Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:26Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:188980507:46762873
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140036
dc.description.abstractDette forskningsprosjektet har undersøkt ulike faktorer læreren legger til rette for i utesvømming, med tanke på̊ å fremme meningsfulle opplevelser hos elevene på mellomtrinnet. På bakgrunn av dette har studien tatt utgangspunkt i teorien om meningsfulle opplevelser. Det har også blitt tatt i bruk selvbestemmelsesteorien som en motivasjonsteori for å bygge opp under aspekter i meningsfulle opplevelser. Studien har en kvalitativ tilnærming hvor det har blitt gjennomført semistrukturerte intervjuer. Det ble gjennomført intervju av fem lærere som underviser i utesvømming på 5-7. trinn. Informantene vi fikk tak i, jobber på fem ulike skoler i Midt- Norge og Østlandet. Intervjuet var utformet og basert på vårt teoretiske rammeverk om meningsfulle opplevelser, for å kunne reflektere rundt vårt forskningsspørsmål. Noen av hovedfunnene i dette forskningsprosjektet handler om at lærerne i stor grad engasjerer seg for å gjennomføre utesvømming, og at de ønsker å skape autentiske opplevelser for elevene. Lærerne ser viktigheten av at elevene skal oppleve å ta i bruk nærområdet og ha utesvømming, da dette kan påvirke den sosiale dynamikken i klassen på en positiv måte og videre bidra til at elevene har en aktiv livsstil også utenfor skolen. Ut ifra de fem kriteriene, fra blant annet Beni et al. (2017) og Kretchmar (2006), for å skape meningsfulle opplevelser, ligger også motivasjon til deltagelse til grunn. Lærerne støtter, oppmuntrer og reflekterer sammen med elevene rundt deres deltagelse i utesvømming. Lærerne opplever at elevene mestrer og sitter igjen med en positiv opplevelse i etterkant. Vi ser at lærerne vektlegger, allerede i planleggingsfasen, å skape de meningsfulle opplevelsene for elevene, også ved å ta i bruk de demokratiske prinsippene Fletcher & Ní Chróinín (2022) skriver om. Ved å skape disse meningsfulle opplevelsene hos elevene og et ønske om å ta i bruk ferdighetene de lærer i utesvømming også etter skoletid, tilfredsstiller de sentrale verdiene i kroppsøvingsfaget fra LK20 til Utdanningsdirektoratet (2020) om skolens ansvar å stimulere til livslang bevegelsesglede. I stor grad vektlegger lærerne at elevene skal lære noe gjennom utesvømming som gir dem kunnskap og ferdigheter til å ha et ønske om å ta del i en slik type aktivitet også etter skoletid. De legger også vekt på at de lærer livsviktige ferdigheter, som kan være med på å redde elevenes eller andres liv.
dc.description.abstractThis thesis explores various factors that the teacher facilitates in outdoor swimming, in an attempt to promote meaningful experiences among students in primary education. Therefore, the study is based on the theory of meaningful experiences. The self- determination theory has also been used as a motivational theory to build sub-aspects in meaningful experiences. The method that has been conducted is a qualitative approach where semi-structured interviews have been carried out. An interview was conducted with five different teachers, who all teach outdoor swimming to students in 5-7th grade. The informants we obtained work at five different preschools in Central and Eastern Norway. The interview was designed and based on our theoretical framework about meaningful experiences, to be able to reflect on our research question. Some of the main findings in this thesis contain that the teachers are committed to carry out outdoor swimming with the students, and that they want to create authentic experiences for the students. The teachers see the importance of the student’s familiarity with their local environment and using their local environment to engage in outdoor swimming. This, because it can affect the social dynamics of the class in a positive way and contribute to the students having an active lifestyle outside of school as well. Based on the five criteria from Beni et al. (2017) and Kretchmar (2006), the motivation to participate is essential to create meaningful experiences. The teachers support, encourage and participate actively in the students' reflection process about their participation in outdoor swimming. We see that the teachers emphasize, already in the planning phase, the creation of meaningful experiences for the students, also by adopting the democratic principles Fletcher & Ní Chróinín (2022) write about. By creating these meaningful experiences for the students and a desire to use the skills they learn in outdoor swimming also after school, the central values in the physical education subject from LK20 satisfy The Norwegian Directorate for Education and Training`s responsibility of the school to stimulate lifelong enjoyment of movement (Utdanningsdirektoratet, 2020). To a large extent, the teachers emphasize that the students should learn something through outdoor swimming that gives them the knowledge and skills to have a desire to take part in this type of activity, also after school. They also emphasize that they learn vital skills that can help save the lives of students or others.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title“Det som jeg alltid ofte sier til elevene, er at svømming er det eneste faget du kan dø av å ikke kunne.”
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel