Formativ vurdering i matematikkundervisning
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140031Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3865]
Sammendrag
Studien fokuserte på formativ vurdering i matematikkundervisning. Hensikten med studiet var å finne ut at hvordan en lærer arbeider med formativ vurdering i matematikkundervisning. Studiets forskningsspørsmål var: Hvordan arbeider en lærer med formativ vurdering i matematikkundervisning?Den metodologiske tilnærmingen er kvalitativ og består av intervjuer av en lærer på 7.trinn, og observasjon av matematikkundervisningen til læreren. Formålet med det første intervjuet var å finne ut av hvilket forhold læreren hadde til begrepet formativ vurdering før jeg begynte observasjonen. Formålet med det andre intervjuet var å interessante situasjoner fra undervisning jeg mente det foregikk formativ vurdering og læreren ga sine synspunkt på situasjonene. Det ble gjort lydopptak av intervjuene, som senere ble transkribert, i tillegg til feltnotater. Observasjonen ble gjennomført deduktivt ved bruk av forhåndsdefinerte kategorier for formativ vurdering.Analysen er en deduktiv tematisk analyse der det ble det tatt utgangspunkt i eksisterende teorier om formativ vurdering fra Wiliam og Thompson (2008) og Hattie og Timperley (2007). De ble brukt for å se på nøkkelstrategier og tilbakemeldinger som ble brukt i undervisningen. Kategoriene brukt i analysen er de fem nøkkelstrategiene og de fire ulike typene tilbakemeldinger. Resultatene fra studiet viser at læreren bruker alle nøkkelstrategiene i matematikkundervisningen i ulik grad. Læreren legger mye vekt på å presentere og konkretisere læringsmålene for elevene, og å gi tilbakemeldinger til elevene i undervisningen. Læreren hadde ingen utdanning eller kursing innen formativ vurdering og var sa selv at hun ikke var bevisst på om det ville foregå noe formativ vurdering i undervisningen i forkant av observasjonene. Det tyder på at selv om det mangler en bevissthet rundt konseptet formativ vurdering betyr ikke det at det ikke foregår i undervisningen. This study focuses on formative assessment in mathematics teaching. Its purpose is to find out how a teacher works with formative assessment in mathematics teaching. The research question is: How does a teacher work with formative assessment in mathematics teaching?The methodological approach I used in the study is qualitative and consists of interviews of a teacher in the 7th grade and observation of the mathematics teaching of the teacher. In the first interview, I wanted to find out what relationship the teacher had to the term formative assessment before I started the observation. In the second interview I presented interesting situations from the teaching where I thought formative assessment happened and the teacher gave her view on the situation. The interviews were sound recorded and later transcribed, while the data from the observation was in the form of field notes. The observation was done deductively with pre-determined categories for formative assessment.To analyse the data, I used a deductive thematic analysis, using existing theories about formative assessment from Wiliam og Thompson (2008) and Hattie og Timperley (2007). These theories were used to examine key strategies for formative assessment and feedback used in teaching. The categories used in the analysis are the five key strategies and the four different types of feedback. The results from the study show that the teacher uses all the key strategies in varying grades. The teacher emphasises on presenting and clarifying learning goals for the students and giving feedback to the students during the teaching. The teacher had no background in formative assessment and, prior to the observation, was not sure there would be any formative assessment to observe during the teaching. This shows that even though an awareness of the concept of formative assessment is missing, it does not mean that it doesn’t happen in mathematics teaching.