Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLowery, Alyssa Magee
dc.contributor.authorJohansen, Marthe Celine
dc.date.accessioned2024-07-10T17:26:17Z
dc.date.available2024-07-10T17:26:17Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579871:47587380
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3140030
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker potensialet i å bruke en ordløs bildebok som et verktøy i en engelsk som et tillggesspråk (EAL) time for å støtte dybdelesing og språkproduksjon, og for å engasjere elevene i å utvikle sine ferdigheter i multiliteracy. Fokuset er spesielt rettet mot elevenes produksjonsferdigheter og hvilke typer muntlig og skriftlig språk de produserer når de arbeider med den ordløse bildeboka Hike, som er illustrert av Pete Oswald (2020a). Forskningen er basert på en kvalitativ casestudie der norske femteklassingers produserte språk i en undervisning basert på en ordløs bildebok var studiets hovedkilde til datasamlingen. Undervisningsopplegget gikk ut på å introdusere sjangeren ordløse bildebøker, lage en felles ordliste, lese en ordløs bildebok, diskutere historien, engasjere elevene og få de til å delta i en skriftlig aktivitet. Dette innebar at elevene skulle skrive sin egen fortelling til den ordløse historien. Direkte observasjoner ble skrevet av meg gjennom feltnotater under og etter undervisningen da elevenes engasjement og muntlige språk ikke ble notert i deres produserte tekster. En induktiv tilnærming til dataanalyse ble brukt og materialet ble analysert gjennom en første og andre kodingssyklus. Hovedfunnene i denne oppgaven er at alle elevene fikk til å produsere språk, og at de viste engasjement i arbeidet med boken. Bruken av den ordløse bildeboka som et verktøy i en norsk, engelsk undervisning viste seg å støtte elevenes dybdelesing, ferdigheter i multiliteracy og engasjere dem i å produsere språk. Nøkkelord: Ordløs bildebok; Engelsk som et tilleggsspråk; Dybdelesing; Deep reading framework; Casestudie; Multiliteracy; Engasjere; Visuell literacy; litterær literacy; kritisk literacy; Språkproduksjon; Hike.
dc.description.abstractThis thesis explores the potential of using a wordless picturebook as a tool to support deep reading and language production, and to engage students in practice of their multiliteracy skills in a Norwegian English as an Additional Language (EAL) classroom. The focus is particularly on students’ output skills and the types of oral and written language that are produced by students when engaging with the wordless picturebook Hike illustrated by Pete Oswald (2020a). The research is based on a qualitative case study. The main source of data was Norwegian fifth-grade students’ written responses to a lesson based on a wordless picturebook. The lesson was designed to introduce the genre of wordless picturebooks, co-create a glossary list, read a wordless picturebook, discuss the story, and engage students in a writing activity. This involved the students writing their own narrative onto a wordless story. I recorded direct observations through field notes during and after the lessons, as the students’ engagement and oral language were not recorded in their produced texts. An inductive approach to data analysis was used and the recorded data was analysed through a First and Second Cycle of coding. The main findings of this thesis are that all students were able to produce language, they showed engagement in working with the book. The use of the wordless picturebook as a tool in the EAL classroom was found to support students’ deep reading, literacy skills and engage them in production of language. Keywords: Wordless picturebooks; English as an Additional Language; Deep reading framework; Case study; Multiliteracy; Engage; Visual Literacy; Literary Literacy; Critical Literacy; Language production; Hike
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleWordless Picturebooks as a Pathway to Deep Reading: Investigating Students’ Engagement with a Wordless Picturebook in an EAL Classroom
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel