Effektivisering av internkommunikasjon i produksjonsbedrifter: En casestudie av digitale løsninger for Norsk Kylling
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139973Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg digital internkommunikasjon i produksjonsbedrifter med fokus på informasjonsflyt og –deling, basert på intervjuer og dialog med Norsk Kylling. Vi har foretatt en casestudie og gjennomført en kvalitativ undersøkelse for å kartlegge utfordringene og behovene til Norsk Kylling. Gjennom forskningsspørsmål 1, kartlegger vi digitale verktøy som Workplace, Workplace chat, Teams, Outlook og SharePoint. Videre gjennom forskningsspørsmål 2, analyserer vi effektiviteten av disse knyttet til internkommunikasjon i produksjonsbedrifter.
Vi ser på produksjonsbedrifter som organisasjon, og utforsker strukturer som linjeorganisasjon og hvordan den har påvirkning på informasjonsflyten. Vi identifiserer utfordringer med nåværende situasjon, men konkluderer med at produksjonsbedrifter håndterer utfordringene gjennom organisasjonskulturelle egenskaper som felles normer og verdier. Vi diskuterer deretter muligheter og forbedringer gjennom arbeidsplassdesign og nye strategier. Til slutt presenterer vi noen konkrete anbefalinger knyttet til internkommunikasjon i produksjonsbedrifter. This bachelor thesis examines digital internal communication in manufacturing companies, focusing on information flow and sharing, based on interviews and dialogue with Norsk Kylling. We conducted a case study and performed a qualitative survey to map the challenges and needs of Norsk Kylling. Through research question 1, we map digital tools such as Workplace, Workplace Chat, Teams, Outlook, and SharePoint. Furthermore, through research question 2, we analyze the effectiveness of these tools related to internal communication in manufacturing companies.
We look at manufacturing companies as organizations and explore structures such as the line organization and its impact on information flow. We identify challenges with the current situation but conclude that manufacturing companies handle these challenges through organizational cultural characteristics such as shared norms and values. We then discuss opportunities and improvements through workplace design and new strategies. Finally, we present some specific recommendations related to internal communication in manufacturing companies.