Bærekraft i norske bakerier
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139920Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Norge ønsker å være et foregangsland innenfor bærekraft. Det stilles økte krav til næringslivet om å fremme bærekraftige praksiser, og sirkulær økonomi trekkes frem som et viktig verktøy.
Denne oppgaven omhandler bærekraft og sirkulær økonomi i norsk bakeribransje. Formålet med oppgaven er å undersøke eksisterende praksiser og holdninger norske bakeribedrifter har til bærekraft og sirkulær økonomi, og se om dette kan utgjøre et konkurransefortrinn for bedriftene.
Oppgaven baserer seg på kvalitative intervjuer av aktører i bransjen. Derav et lite bakeri med eget utsalg, to bakeri med større produksjon til flere utsalgsteder, et bakeri som selger til grossister samt en interesseorganisasjon.
Funnene fra undersøkelsene viser at norske bakerier har implementert gode bærekraftspraksiser. Bakeriene viser gode dynamiske kapabiliteter, og evner å tilpasse seg endrende retningslinjer. Bærekraft virker ikke å være et konkurransefortrinn, heller et premiss for å opprettholde merkenavnet og posisjonen i marked Norway aims to be a pioneer in sustainability, and circular economy has been identified as a crucial tool in the transition towards a greener future.
This assignment focuses on sustainability and circular economy in the Norwegian bakery industry. Its purpose is to investigate existing practices and attitudes of Norwegian bakeries towards sustainability, circular economy, and to determine if these can provide a competitive advantage for the companies.
The study is based on qualitative interviews with stakeholders in the industry. These include a small bakery with its own outlet, two bakeries with larger production for multiple outlets, a bakery that sells to wholesalers, and an interest organization.
The findings from the research show that Norwegian bakeries have implemented good sustainability practices. The bakeries demonstrate strong dynamic capabilities and can adapt to changing guidelines. Sustainability does not appear to be a competitive advantage, but rather a requirement for maintaining brand reputation and market position.