"Maybe we don't have so much to write about ourselves?" Zambian history teachers' narratives about the history subject
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139823Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven i kulturhistorie i den engelskspråklige verden bruker en narrativ tilnærming for å utforske narrativer og motnarrativer om historiefaget i Zambia. Forskning antyder at statusen til historiefaget i Zambia er komplekst og sammensatt, og dette har ledet til at historiefaget har blitt ansett som mindre nyttig og irrelevant for elevene. Historiefaget er truet av realfagene som er ansett for å være nærmere knyttet til karrieremuligheter. Elever føler også at historiefaget i sin nåværende utgave ikke er relevant for deres livsverden, på grunn av mangelen på zambisk historie i undervisningen. Ved å analysere intervjuer av seks zambiske historielærere på videregående skole, ble det avdekket at lærerne føler at elever, foresatte og myndigheter fremmer negative narrativer om historiefaget som setter spørsmålstegn ved fagets nytteverdi og relevans i det moderne zambiske samfunnet. Lærerne fremmer også motnarrativer mot de dominerende negative narrativene om historiefaget, som til varierende grad forkaster, mestrer eller approprierer strukturen og premissene i de dominerende negative narrativene. Det viser seg at zambiske lærere på samme tid argumenterer for historiefagets egenverdi som de også forsøker å konstruere motnarrativer basert på historiefagets relevans. Oppgavens begrensninger er at den tar for seg et lite utvalg av lærere, men mer forskning på læreres narrativer om historiefaget i Zambia bør gjøres for å avdekke om de narrative trendene identifisert i denne oppgaven kan generaliseres på større grunnlag til hele eller deler av Zambia, så vel som andre afrikanske land. This master’s thesis in cultural history in the English-speaking world uses a narrative analysis approach to examine narratives and counter-narratives about the history subject in Zambia. Current research on the state of the history subject in Zambia suggest complex issues that have led to history being perceived as less useful and relevant to learners. The history subject is under threat by science and technology subjects that are perceived to be more connected to career opportunities. Learners also feel that the history subject in its current state bears little relevance to their lived realities, due to a lack of Zambian history being taught in the subject. By analyzing oral history interviews of six Zambian secondary school history teachers, it was revealed that the teachers felt learners, parents, and government officials professed negative narratives about history that question the relevancy and usefulness of history in modern day Zambia. The teachers offered counter-narratives to the dominant negative narratives about the history subject, which to varying degrees rejected, mastered, or appropriated structures and premises of the dominant negative narratives. It was revealed that Zambian history teachers at once were pleading the case of why history should be considered to have value in and of itself, while also trying to construct counter-narratives about the history subjects’ relevance. While this thesis is limited in scope, further research on teachers’ narratives about the history subject in Zambia should be carried out to identify whether the trend of teachers offering counter-narratives to defend the history subject against accusations of being useless and irrelevant can be generalized to Zambia as a whole and to other African nations as well.