"Dette er bare en komedie alt sammen" - En undersøkelse av sjarlatanmotivet i Mysterier av Knut Hamsun
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139175Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Knut Hamsuns Mysterier er en roman med rik symbolikk, fasinerende karakterer og med store mengder mystikk. Dette innebærer at romanen er et mye brukt forskningsobjekt, med mange ulike tolkninger. I denne masteroppgaven undersøkes sjarlatanmotivet, som en inngang til å tolke romanens mangfoldige og tvetydige innhold. Hvilken betydning har sjarlatanmotivet for lesningen av Knut Hamsuns roman Mysterier? Og kan en slik lesning tilby nye innganger til kritikeren Knut Hamsuns budskap om moderniteten?
Hamsun ble i sin tid selv anklaget for sjarlataneri, og utstyrer hovedkarakteren sin med samme karakteristikk: «en merkelig og eiendommelig sjarlatan». Ved å sette dette begrepet på prøve kan vi se at det oppstilles både ulike tilnærminger til løgn og sannhet, og uttrykk for ulike verdensoppfatninger.
Grundige undersøkelser av sjarlatanbegrepets etymologi og historie tilbyr elementer for et sammensatt metodisk og teoretisk rammeverk. Disse verktøyene kan brukes til å fremheve strukturer, som i samspill skaper rom for sann tolkning og meningsskaping. Denne oppgaven har tatt i bruk disse elementene og vist at sjarlatanen kan leses som både en bevisst og en ubevisst type, i samspillet mellom arketypene alazon og eiron, fra den greske komedieformen. Sjarlataneri, eller bullshit, fremstår i begge tilfeller som en retorisk strategi, der man bytter mellom masker for at kommunikasjonen skal flyte til egen fordel, men rommer samtidig også en tilknytning til kunstneren, som kunstnerens skaperverk. Dermed kan sjarlatanmotivet analyseres i flere av tekstens nivå.
Sjarlatantypen opptrer på ulike måter som en bullshitkunstner – et begrep som viser seg å kunne romme flere sider og lag av sjarlataneri. Dette begrepet knytter også romanens uttrykk til et begrepsapparat som brukes om de samme sjarlatanaktige tendensene i verden i dag. Kritisk tenkning, men også evnen til å se et saksforhold fra flere perspektiver, med «tusen øyne», er ferdigheter vi får større og større behov for, og kan trenes gjennom å undersøke sjarlatanmotivet. Knut Hamsun’s Mysteries is a novel with rich symbolism, fascinating characters and with an abundance of mystery. These are some of the reasons why this novel is such a widely used research object, with numerous of different interpretations. In this master’s thesis, the charlatan motif is examined, as a way to interpretate the diverse and ambiguous content of the novel. What significance does the charlatan motif have for the reading of Knut Hamsun’s novel Mysteries? And can such a reading offer new approaches to the critic Knut Hamsun’s message about modernity?
Hamsun was himself accused of charlatanry and equips his main character with the same characteristic: “a strange and remarkable charlatan”/”a singular character who shook the town by his eccentric behavior”. By putting this term to the test, we can line up different approaches to lies and truth, and expressions of different views of the world are presented.
Thorough investigations of the etymology and history of the term charlatan offers elements for a composed methodological and theoretical framework. These tools can be used to highlight structures, which in interaction with each other creates a space for true interpretation and creation of meaning. This thesis has used these elements and shown that the charlatan can be read as both a conscious and an unconscious character, in the interaction between the archetypes alazon and eiron, from the Greek form of comedy. Charlatanry, or bullshit, appears in both cases as a rhetorical strategy, where one switches between masks so that the communication would be for one’s own advantage, as well as it also contains a connection to the artist, as the artist’s own creation. Thus, the charlatan motif can be analyzed within several levels in the text.
The charlatan type behaves in various ways as a bullshit artist – a term that turns out to accommodate several sides and layers of charlatanry. This term also links the novel’s expression to a conceptual framework that is used for the same charlatan tendencies in the world today. Critical thinking, as well as the ability to consider a case from multiple perspectives, with “a thousand eyes”, are skills the world increasingly are in need of, and can be trained by examining the charlatan motif.