Hender som verktøy for tekstur
Master thesis
Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3863]
Description
Full text not available
Abstract
Dette masterprosjektet baserer seg på en undersøkelse av tekstur som dekor på keramikk, sett i sammenheng med begrensende rammefaktorer i kunst & håndverksfaget. De begrensede rammefaktorene baserer seg på en artikkel publisert i 2023 av Universitet i Sørøst-Norge, som omhandler kunst & håndverkslæreres opplevelser med skolens rammefaktorer (Randers-Pehrson et al., 2023). Undersøkelsen er delt inn i to faser, hvor det til sammen ble produsert 32 tester, i form av keramiske skåler og vaser. Fase 1 ble delt inn i fire dekorteknikker; Additiv modellering, Subtraherende, Adderende og Stempling. I kombinasjon med disse teknikkene ble det brukt totalt 13 verktøy, for å skape dekor i form av tekstur på 16 skåler. Videre i fase 2 ble det laget 16 vaser, som ble dekorert med en valgt teknikk fra fase 1, samt fire verktøy.
Oppgavens vitenskapelige posisjonering er fenomenologisk-hermeneutikk, og metodologien er praksis-ledet forskning. Empirien ble samlet via forskerlogg i kombinasjon med bilder. Alle testene ble nummerert og markert, for å kunne holde kontroll på den store mengden tester. Nummereringen i fase 1 var to tall i kombinasjon, slik som 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, osv., hvor det første tallet refererte til teknikk brukt, og siste tallet refererte til testens plassering i rekken. I fase 2 ble testene nummerert med bokstav og tall, slik som A.1, B.1, C.1 osv., hvor bokstaven sto for verktøy anvendt og tallet for testens plassering i rekken.
Avsluttende ble forskningens funn drøftet opp mot valgte rammefaktorer, samt faglig og didaktisk teori omhandlende estetikk, tekstur og vårt møte med dem. Funnene ble knyttet opp til valgt problemstilling og forskningsspørsmål. This master's project is based on research of texture as decoration on ceramics, seen in the context of limiting framework factors in the arts & crafts subject. The limited framework factors are based on an article published in 2023 by the University of South-East Norway, which deals with art & craft teachers' experiences with the school's framework factors (Randers-Pehrson et al., 2023). The research is divided into two phases, where a total of 32 tests were produced, in the form of ceramic bowls and vases. Phase 1 was divided into four decorative techniques; Additive modelling, Subtractive, Additive and Stamping. In combination with these techniques, a total of 13 tools were used to create decor in the form of texture on 16 bowls. Furthermore, in phase 2, 16 vases were made, which were decorated with one selected technique from phase 1, as well as four tools.
The assignment's scientific positioning is phenomenological-hermeneutics, and the methodology is practice-led research. The experience was collected via the researcher's log in combination with images. All the tests were numbered and marked, in order to keep control of the large amount of tests. The numbering in phase 1 was two numbers in combination, such as 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, etc., where the first number referred to the technique used, and the last number referred to the test's position in the series. In phase 2, the tests were numbered with letters and numbers, such as A.1, B.1, C.1 etc., where the letter stood for the tool used and the number for the test's position in the row.
Finally, the research findings were discussed against selected framework factors, as well as academic and didactic theory concerning aesthetics, texture and our encounter with them. The findings were linked to the chosen issue and research questions.