Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFyrileiv, Errol
dc.contributor.advisorLund, Anette
dc.contributor.authorThowsen, Oda Ådland
dc.date.accessioned2024-07-06T17:24:47Z
dc.date.available2024-07-06T17:24:47Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580906:46769127
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139162
dc.description.abstractDenne masteroppgaven er en kvalitativ studie med mål om å undersøke hvordan digital tegning og selvportrettering kan fremme kunnskap og læring i skolen. Forskningen har en hermeneutisk fenomenologisk tilnærming og en pragmatisk inngang. Metodologisk er oppgaven innenfor Art-Based Research (også kalt kunstbasert forskning), hvor jeg har en a/r/tografisk- inspirert vinkling. De tre identitetene er iboende i utforskningen, men jeg gjennomfører ikke tre individuelle undersøkelser basert på identitetene, men heller en undersøkelse hvor jeg har kunstneren, forskeren og læreren med meg. Problemstillingen for masteroppgaven er: På hvilken måte kan jeg bruke digital tegning til å tegne selvportretter med utgangspunkt i imitasjonsteori? Den undersøkes gjennom to forskningsspørsmål: Hvordan påvirker mine tolkninger av imitasjonsteori de ferdige arbeidene? Og: Hvilke didaktiske potensialer har digital tegning og selvportrettering i skolen? Med bakgrunn i den økende tilgjengeligheten av digitale verktøy, har jeg utformet en undersøkelse med fokus på et skapende arbeid med digital tegning i programmet Procreate. Jeg har tegnet selvportretter ved å bruke tegneprogrammet og gjennom denne prosessen har jeg generert empiri i form av kunstarbeider, forskerlogg, samt annen dokumentasjon som bilder, videoer og statistikk. I oppgaven har jeg funnet det at selvportrettering i stor grad er introspektiv som påvirker prosess og produkt. Et annet funn er at imitasjonsteorier som har diffuse rammer er vanskeligere å arbeide med. Jeg har også oppdaget at når det gjelder digital tegning som verktøy i skolen, så er det behov for mer kunnskap og kompetanse for å få mest mulig læringsutbytte for elevene og lærerne. Særlig i kunst og håndverk er det interessant å se nærmere på digital tegning som pedagogisk verktøy. Nøkkelord: digital tegning, selvportrettering, imitasjonsteori, kunstbasert forskning, kunst og håndverk.
dc.description.abstractThis master's thesis is a qualitative study aimed at examining how digital drawing and self-portraiture can promote knowledge and learning in schools. The research adopts a hermeneutic phenomenological approach and a pragmatic entry point. Methodologically, the thesis falls within Art-Based Research, with an a/r/tographic-inspired angle. The three identities are inherent in the exploration, but instead of conducting three separate studies based on these identities, I carry out one study involving the artist, researcher, and teacher. The main research problem for the thesis is: In what ways can I use digital drawing to create self-portraits based on imitation theory? This is explored through two questions: How do my interpretations of imitation theory affect the finished works? And: What didactic potentials do digital drawing and self-portraiture hold in schools? Given the increasing availability of digital tools, I have designed a study focused on creative work using digital drawing in the Procreate program. I have created self-portraits using this drawing software, and through this process, I have generated empirical data in the form of artworks, research logs, and other documentation such as images, videos, and statistics. I have found that self-portraiture is largely introspective and influences both the process and the product. Another finding is that imitation theories with vague boundaries are more challenging to work with. I have also discovered that there is a need for more knowledge and competence in using digital drawing as a tool in schools to maximize learning outcomes for students and teachers. Particularly in arts and crafts, it is intriguing to examine further the use of digital drawing as a pedagogical tool. Keywords: digital drawing, self-portraiture, imitation theory, art-based research, arts and crafts.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKunsten å imitere digitalt: En utforskning av selvportrett
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel