Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKristin Landrø
dc.contributor.authorSigrun Bakken
dc.date.accessioned2024-07-06T17:24:24Z
dc.date.available2024-07-06T17:24:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:185242567:11050764
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139149
dc.description.abstractDenne studien har som formål å undersøke nyutdannedes opplevelse av overgangen fra studier til arbeidsliv. Dagens syn på karriere omfatter alle aspekter ved livet, og opplevelsen av overgangen fra studier til arbeid påvirkes derfor i stor grad av både nåværende og tidligere erfaringer. Disse erfaringene kan bidra til å forme nyutdannedes møte med den nye hverdagen og deres evne til å tilpasse seg de nye kravene og ansvaret som arbeidslivet medfører. Overgangen fra studier til arbeidsliv innebærer betydelige omveltninger, hvor de nyutdannede tiltrer en ny rolle, tildeles nytt ansvar og møter en rekke nye relasjoner. Disse forandringene kan skje parallelt med en intensiv karrierelæring, både faglig og personlig, som ikke nødvendigvis kan oppnås i studietiden. I takt med samfunnets utvikling blir denne perioden derfor preget av nye utfordringer, krav til fleksibilitet og evnen til å håndtere egen karriere. Gode, støttende relasjoner kan derfor bidra til en mer behagelig overgang. For å belyse studiens problemstilling ble det gjennomført kvalitative forskningsintervju med fem nyutdannede helse- og sosialarbeidere. Alle deltakerne delte erfaringer fra studietiden, og i overgangen ved å inntre rollen som nyutdannet i arbeid. Disse intervjuene har blitt analysert ved bruk av tematisk analyse, og et fenomenologisk-hermeneutisk ståsted. Dette har gitt rike refleksjoner og bidrag for å besvare problemstillingen. Gjennom analysen identifiserte jeg fire hovedfunn; (1) Et rolleskifte av høyere kompleksitet fremmer individuell selvstendighet, (2) Et nytt sett med briller i møte med arbeidslivet, (3) Relasjoners betydning for læring i overgangen og (4) Den personlige ryggsekken i møte med overgangen. I oppgavens diskusjon ser jeg på de fire funnene i lys av teori og tidligere forskning tilknyttet relasjoners betydning, ulike former for kompetanse og karrierelæring. Disse punktene har jeg tatt i betraktning for å belyse deltakernes opplevelse av overgangen på en så god måte som mulig. Jeg diskuterer derfor de relasjonelle betydningene i møte med overgangen til arbeidslivet, hvor jeg legger særlig vekt på en mentorrolle eller andre erfarne arbeidstakere i møte med den nyutdannede. Dette har til hensikt å belyse opplevelsen av de relasjonelle aspektene i overgangen. Det handler om hvordan mer erfarne relasjoner kan bidra til læring, samtidig som det er viktig at den nyutdannede får tildelt ansvar og utforsker egen kompetanse. Jeg diskuterer også bevegelsen mot å bli en mer selvstendig profesjonsutøver, hvor det blant annet legges stor vekt på en reflekterende prosess over tidligere erfaringer. Avslutningsvis diskuteres en gjensidig relasjon på tvers av relasjonene mellom den nyutdannede og en mentor eller mer erfaren ansatt. Dette handler om hvordan den nyutdannede kan ses å ha med seg kompetanse inn på arbeidsplassen, som kan berike både den nyutdannede og andre ansatte. Samtidig viser funnene at det viktig å erkjenne at nyutdannede alltid må lære nye ferdigheter og tilegne seg kunnskap. En balansegang mellom å utrykke eksisterende kompetanse og være åpen for nødvendig læring kan derfor være av stor betydning for opplevelsen av en god og tilfredsstillende overgang til arbeidslivet. Nøkkelord: relasjon, karrierelæring, kompetanse, mentor, nyutdannet, arbeidslivet
dc.description.abstractThe aim of this study is to examine recent graduates´ experience of the transition from higher education to working life. Today´s view of the definition career, encompasses all aspects of life, and the experience of the transition from studies to work can be influenced by both current and previous experiences. These experiences can shape newly graduates ‘encounters with their new daily life and their ability to adopt to the new demands and responsibilities that working life entails. The transition from studies to work life involves significant change, where recent graduates take on a new role, are assigned new responsibilities and encounter a range of new relationships. These changes often occur alongside intensive career learning, both professional and personal, which may not necessarily be achieved during the study period. In line with societal development, this period in life can therefore be characterized by new challenges, demands for flexibility and the ability to manage one’s own career. Supportive relationships can therefore contribute to a smoother transition. To explore the research question, qualitative research interviews were conducted with five recent graduates within the field of health and social work. All participants shared experiences from their time as students and their transition into their new roles as newly employed professionals. These interviews were analysed by using thematic analysis with a phenomenological-hermeneutic perspective. This approach has provided rich reflections and contributions to answering the research question. I identified four main findings through the analysis; A role shift of higher complexity promotes individual independence, (2) A new set of glasses when entering the workforce, (3) The importance of relationships for learning experiences during the transition and (4) The personal «backpack» in facing the transition. The discussion section of this thesis I examine the four findings with theory and previous research related to the importance of relationships, different forms of competence and career learning. I have considered these to delineate the participants´ experience of the transition as effectively as possible. Therefore, I discuss the relational significance in the transition to working life, with a particular emphasis on the mentor role or other experienced colleagues in relation to the newly graduates. This aims to highlight the experience of the relational aspects of the transition. It involves how more experienced relationships can contribute to learning while ensuring that the newly graduated are given responsibilities and opportunities to explore their own competencies. I also discuss the movement towards becoming a more independent professional, emphasizing a reflective process over previous experiences. Finally, I address the mutual relationships between the newly graduated and a mentor or more experienced employee. This pertains to how a newly graduated can bring competencies into the workplace that can enrich both themselves and other employees. At the same time, will my findings how that it is important to recognize that recent graduates always need to learn new skills and acquire knowledge. A balance between leveraging existing companies and being open to necessary learning can therefore be of great importance for experiencing a smooth and satisfying transition to working life. Key words: relationship, career learning, competencies, mentor, newly graduated, working life
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergangen fra studier til arbeidsliv
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel