Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEgenes, Jan Steinar
dc.contributor.authorThoresen, Even
dc.contributor.authorNilsen, Thomas A
dc.date.accessioned2024-07-06T17:22:54Z
dc.date.available2024-07-06T17:22:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579258:233643158
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3139126
dc.description.abstractTradisjonelle ladestasjoner mangler ofte harmoni med omgivelsene og tar ikke hensyn til estetisk appell i lys av den raskt utviklende infrastrukturen for elektriske kjøretøy (EV), bacheloroppgaven om "Ladetre" er en løsning som kombinerer funksjonalitet med bærekraft og estetisk tiltrekningskraft. Å endre elektriske ladestasjoner til bærekraftige, visuelt tiltalende installasjoner som kan forbedrer lokale landskap, oppmuntrer til miljøansvar og fremmer bruk av elektriske kjøretøy. "Ladetre" er laget av laminert tømmer, et miljøvennlig materiale som gir utmerkede mekaniske egenskaper og bærekraftige fordeler som karbonsekvestrering. For å fremme grønne områder i byer, inkluderer strukturdesignet solcellepaneler og sedummatter. Dette prosjektet kan hjelpe det praktiske ved ladning av elektriske kjøretøy, det kan også hjelpe den økologiske og sosiale infrastrukturen på stedet som betjenes. En av egenskapene til "Ladetre" er dens modulære design, som gjør det enkelt å montere og demontere, noe som gjør det mulig for gjenbruk og resirkulering. Denne funksjonen er godt i samsvar med retningslinjene for den sirkulære økonomien, som er ment å øke levetiden til brukte materialer og redusere mengden avfall som genereres. Det inneholder også grønn teknologi som solcellepaneler og biologisk aktive sedumtak. Konstruksjonen vil fremme biologisk mangfold og samtidig redusere karbonavtrykket på EV-ladestasjonene. Prosjektet "Ladetre" er et eksempel på hvordan arkitekt- og ingeniørdesign kan møtes ved å kombinere bærekraft, strukturell integritet og estetikk samtidig. Denne oppgaven gjør det mulig å bruke en skalerbar modell for bærekraftig urban utvikling. Inkludering av "Ladetre" vil være fordelaktig på grunn av deres funksjonalitet og visuelle appell. De kan føre til at ladeinfrastrukturen blir mer distinkt ved å gi større fleksibilitet for elektriske kjøretøy.
dc.description.abstractIn the context of a rapidly evolving electric vehicle (EV) infrastructure, traditional charging stations often lack integration with their environments and do not consider aesthetic appeal. This bachelor thesis, presented by students at the Norwegian University of Science and Technology, introduces "Ladetre" (Charging Tree), an innovative solution that marries functionality with sustainability and esthetic appeal. The project's core idea is to change EV charging stations into sustainable, visually appealing structures that enhance local landscapes and promote environmental stewardship. The "Ladetre" is conceived from an environmentally friendly material—essentially, laminated timber that gives excellent mechanical properties and sustainability benefits, like carbon sequestration. The structure design is made with solar panels and sedum mats to be independent in energy production, while promoting urban green spaces. This project could give support to the practical dimension of the charging of electric vehicles, but it can also add to the ecological and social infrastructure of the location served. Modular design is one of the important characteristics of the "Ladetre," which allows it to be easily assembled and disassembled, thus enabling reuse and recycling. This feature nicely is in line with the guidelines of the circular economy, which is targeted at the reduction of waste and increasing the life of second-hand materials. Besides that, it has green technology built into it, which includes solar panels and biologically active sedum roofs. The construction will also serve in minimizing the carbon footprint in the EV charging stations and, at the same time, encouraging biodiversity. The project "Ladetre" is an example of how engineering and architectural design can meet, taking comfort and aesthetics to sustainability. It is this present thesis that makes such an application on a scalable model for sustainable development in urban areas possible. The inclusion of "Ladetre" will be of value and help in the functionality and visual appeal of such chargers. They can turn into one of the characterizing elements in charging infrastructure, allowing the possibility for more adaptation of electric cars.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFremtidens ladestasjon - Ladetre
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel