'There's Nothing like a Mad Woman' A Feminist Analysis of Gothic Elements and Folklore Narrative in Taylor Swift's folklore Album
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3139073Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne masteravhandlingen forsøker å utforske effekten og utnyttelsen av gotiske folklore-elementer som er til stede i Taylor Swifts album folklore fra 2020. Albumet skiller seg fra hennes tidligere dagbok-lignende låtskrivestil, ettersom det er inspirert av drømmer og hennes fantasi som «løper løpsk» under Covid-19-lockdown. Ved å skape og utforske individuelle karakterer og fortellinger, med gotiske elementer og folklore-tradisjoner, er hun i stand til å formidle angst og følelser som gir gjenklang hos mange i turbulente tider. Ikke bare er hun i stand til å resonere med fansen og følelsen av isolasjon på grunn av pandemien, men også følelser av isolasjon og maktesløshet innenfor de patriarkalske strukturene i samfunnet. Til tross for at hun skrev et album med forskjellige karakterer og fortellinger, snur historiene gjennom albumet til slutt linsen tilbake på seg selv i en mystisk selvbiografi der fans spekulerer i hva som er "ekte" og hva som ikke er det.I denne oppgaven vil jeg forsøke å grundig undersøke historiene som presenteres i et utvalgt antall sanger. Gjennom min undersøkelse vil jeg forsøke å fastslå hensikten bak bruken av gotiske og folkloreelementer, samt dens effekt på lytterne. For å gjøre dette vil jeg først undersøke det historiske og kulturelle formålet og relevansen til gotisk folklore. Deretter vil jeg studere Taylor Swifts kunstneriske identitet, viktige livshendelser og politiske holdninger. Fra denne informasjonen vil det siste kapittelet være en analyse av utvalgte tekster fra ulike sanger på folklore albumet gjennom en feministisk linse, samtidig som jeg vil rette oppmerksomhet mot hendelser i Swift’s eget liv og hvordan hun omarbeider sitt offentlige image i sangene. Sangene som er valgt for dette er i rekkefølge etter når de er nevnt: the lakes, mad woman the last great american dynasty, my tears ricochet, mad woman, seven, og hoax.Å etablere den kvinnelige gotiske tradisjonen og folklore-tradisjonen avslører tilbakevendende temaer som isolasjon, maktesløshet, sinne, gjengjeldelse og kritikk av patriarkatet. På samme måte utforskes disse temaene i Swifts folklore album. Hvorvidt dette er en bevisst beslutning fra Swift, å hylle disse historiske kvinnelige forfatterne, eller om det er en underliggende psykologisk årsak bak parallellismen vil bli diskutert. This dissertation strives to explore the effect and utilization of Gothic folklore elements that are present in Taylor Swift’s 2020 album folklore. The album differentiates itself form her previous ‘diaristic’ songwriting style, as it is inspired by dreams and her imagination “running wild” during Covid-19 lockdown. By creating and exploring individual characters and narrations, with Gothic tropes and folklore traditions, she is able to convey anxieties and emotions that resonate with many during turbulent times. Not only is she able to resonate with her fans and the feeling of isolation due to the pandemic, but also feelings of isolation and powerlessness within the patriarchal structures of society. Despite writing an album with various characters and narratives, the storylines throughout the album ultimately turn the lens back on herself in a mystical autobiography where fans speculate on what is “real” and what is not. In this thesis, I will seek to thoroughly examine the stories presented in a selected number of songs. Through my examination, I will attempt to establish the purpose behind utilizing Gothic and folklore elements, as well as its effect on the listeners. To do this, I will first examine the historical and cultural purpose and relevance of Gothic folklore. Next, I will study Taylor Swift’s artistic identity, significant life events, and political stance. From this information, the final chapter will be an analysis of selected lyrics from various songs on the folklore album through a feminist lens while also drawing attention to aspects of Swift's own life and how she re-works her public image in the songs. The songs selected for this are in order of appearance: the lakes, mad woman the last great american dynasty, my tears ricochet, mad woman, seven, and hoax.Establishing the female Gothic- and folklore tradition reveals recurrent themes of isolation, powerlessness, anger, retribution, and most importantly, criticism of patriarchy. Similarly, these themes are explored in Swift’s folklore album. Whether this is a conscious decision by Swift, to pay tribute to these historical women writers, or if there is an underlying psychological reason behind the parallelism will be discussed.