Show simple item record

dc.contributor.advisorHannah Owens Svennungsen
dc.contributor.authorHenrik Noraberg
dc.date.accessioned2024-07-05T17:22:13Z
dc.date.available2024-07-05T17:22:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:185242567:129119653
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138748
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap ønsker å utforske hvordan fylkeskommunale karriereveiledere opplever sitt arbeid med flyktninger. I 2020 ble Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) vedtatt av Stortinget. Loven trådte i kraft 01.01.2021. Det er en lov som kobler karriereveiledning opp mot introduksjonsprogrammet som flyktninger skal delta på, kort tid etter bosettelse. Formålet med karriereveiledning forut for introduksjonsprogrammet er at flyktningene skal få informasjon til å ta egne valg, samt at introduksjonsprogrammet blir tilpasset den enkeltes behov. Problemstillingen for oppgaven min er dermed: Hvordan opplever fylkeskommunale karriereveiledere sitt arbeid med flyktninger opp mot introduksjonsprogrammet? For å svare på denne problemstillingen har jeg intervjuet fire individer i et casebasert utvalg med karriereveiledere fra samme fylkeskommunale kontor som jobber med flyktningveiledning. Intervjuene fokuserer på hvordan arbeidet oppleves med flyktninger i veiledningssamtaler og hvordan de opplever sitt ansvar ovenfor kommunene de samarbeider med. Intervjuene ble transkribert og deretter analysert gjennom metoden tematisk analyse. Etter en kodeprosess kom jeg frem til tre temaer: Karriereveiledere som ressurs til kompetanseutvikling, karriereveileders mandat om å få frem deltakers stemme og karriereveilederes mandat ovenfor kommunene. På bakgrunn av funnene drøfter jeg dette opp mot eksisterende teori og forskning. Gjennom forskning har jeg skrevet meg inn i feltet og fått mulighet til å se det eksisterende arbeidet i en større sammenheng. Jeg har benyttet meg av teorier rettet seg mot karrierelæring, sosial rettferdighet og betydningen av arbeidet. Ved å drøfte egen forskning opp mot teori og tidligere forskning har jeg utforsket ansvaret karriereveiledere føler på i forhold til å hjelpe både nyankomne flyktninger og ansatte i kommunene til å gjøre veien videre i integreringsløpet bedre.
dc.description.abstractThis master's thesis in counselling science aims to explore how county municipal career counsellors experience their work with refugees. In 2020, the Act on Integration through Training, Education and Work (the Integration Act) was adopted by the Storting. The Act took effect from 01.01.2021. It is a law that links career guidance to the introduction program that refugees must participate in, shortly after settlement. The purpose of career guidance prior to the introduction program is to provide refugees with information to make their own choices, and to ensure that the introduction program is adapted to the individual's needs. The research question for my thesis is thus: How do career counsellors working for a county municipality experience their work with refugees in relation to the introduction program? To answer this question, I have interviewed four individuals in a case-based sample of career counsellors from the same county council office who work with refugee counselling. The interviews focus on how the work with refugees is experienced in counselling sessions and how they experience their responsibility towards the municipalities they work with. The interviews were transcribed and then analyzed through the method of thematic analysis. After a coding process, I came up with three topics: Career counsellors as a resource for competence development, the career counsellor's mandate to bring out the participants' voice, and the career counsellors' mandate vis-à-vis the municipalities. On the basis of the findings, I discuss this in relation to existing theory and research. Through research, I have written myself into the field and had the opportunity to see the existing work in a larger context. I have used theories aimed at career learning, social justice and the importance of work. By discussing my own research against theory and previous research, I have explored the responsibility career counsellors feel in relation to helping both newly arrived refugees and employees in the municipalities to make the way forward in the integration process better.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKarriereveiledning for integrering av nyankomne flyktninger i Norge
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record