Det er så lite som skal til for å gjøre en forskjell
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138746Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Hensikten med denne studien er å gi et innblikk i hvordan rådgiverne ved SiT Råd opplever å jobbe i et lavterskel samtaletilbud for studenter. I Studentenes helse- og trivselsundersøkelse (SHoT) blir det rapportert om en økning av studenter som sliter med psykiske plager. En av fem studenter sier de har søkt om hjelp for de psykiske plagene sine, hvor omtrent en av tre får hjelp gjennom en studentsamskipnad (Sivertsen & Johansen, 2022, s. 74). Dette viser til et behov for tilgjengelige lavterskeltilbud for studenter. Det er forsket lite på hvordan rådgivere som jobber i slike lavterskeltilbud opplever dette behovet og møtet med studentene.
Gjennom et kvalitativt intervjustudie ønsket jeg å utforske følgende problemstilling: «Hvordan opplever rådgivere ved SiT Råd å jobbe i et lavterskel samtaletilbud for studenter?». Utvalget besto av seks deltakere som jobber som rådgivere ved SiT Råd, som alle har erfaring med å ha rådgivningssamtaler med studenter. Jeg gjennomførte individuelle semi-strukturerte intervjuer og gjennomførte en refleksiv tematisk analyse av det innsamlede datamaterialet. Gjennom analysen identifiserte jeg tre hovedfunn: «Hjelp når man trenger det», «Kraften av en samtale» og «Følelsen av å hjelpe og bety noe».
I studiens diskusjonsdel blir de tre hovedfunnene diskutert og sett i sammenheng med Rogers (1979) personsentrerte rådgivningsteori, Brammer og MacDonalds (2003) teori om den hjelpsomme relasjonen, begrepet betydningsfullhet (Mattering) (Prilleltensky, 2020) og tilgjengelighetsteorien (Haung & Schaffer, 1975, referert i Lundberg, 2012). Jeg diskuterer ulike barrierer og utfordringer knyttet rundt tilgjengeligheten til samtaletilbudet, samt hvor viktig tilgjengelighet er for at rådgiverne skal kunne hjelpe studentene. Videre diskuterer jeg hvordan rådgiverne opplever rådgivningssamtalene som hjelpsomme og hvordan rådgivningsrelasjonen er en viktig faktor for å kunne hjelpe.Deretter diskuterer jeg hva som gir rådgiverne en følelse av betydning. Studien kan ses på som et bidrag til forskning på betydningsfullhet i rådgivningsrelasjonen, hvordan gi hjelpsom hjelp og viktigheten av tilgjengelighet rundt lavterskeltilbud. The purpose of this study is to provide insight into how counsellors at SiT Råd experience working in a low-threshold counseling service for students. The Student Health and Wellbeing Survey (SHoT) reports an increase in students struggling with mental health issues. One in five students say they have sought out help for their mental health problems, where about one out of three are receiving help through a student welfare organization (Sivertsen & Johansen, 2022, p. 74). This indicates a need for accessible low-threshold services for students. There is little research on how counsellors working in such low-threshold services experience this need and their encounters with students.
Through a qualitative interview study, I aimed to explore the following research question: "How do counsellors at SiT Råd experience working in a low-threshold counseling service for students?" The sample consisted of six participants who work as counsellors at SiT Råd, all of whom have experience with counseling sessions with students. I conducted individual semi-structured interviews and performed a reflexive thematic analysis of the collected data. Through the analysis, I identified three main findings: "Help when needed," "The power of a conversation," and "The feeling of helping and making a difference".
In the discussion section of the study, the three main findings are discussed and related to Rogers' (1979) person-centered counseling theory, Brammer and MacDonald's (2003) theory of the helping relationship, the concept of mattering (Prilleltensky, 2020), and the theory of accessibility (Haung & Schaffer, 1975, as referenced in Lundberg, 2012). I discuss various barriers and challenges related to the accessibility of the counseling service, as well as the importance of accessibility for counsellors to be able to help students. Furthermore, I discuss how counsellors perceive the counseling sessions as helpful and how the counseling relationship is a crucial factor for providing help. Finally, I discuss what gives counsellors a sense of significance. The study can be seen as a contribution to research on mattering in the counseling relationship, how to provide effective help, and the importance of accessibility in low-threshold services.