Gang- og sykkelvei ved Dalane skole
Abstract
Oppgaven omhandler prosjektering av gang- og sykkelvei på 3,4 km mellom Åmås skole til Dalane skole i Ørsta kommune. Det har lenge vært et stort lokalt engasjement rundt gjennomføring av prosjektet, og i 2010 ble det bygd en 300 meter lang gang- og sykkelvei ved Dalane skole. Ved å fortsette på byggingen av gang- og sykkelveien vil foreldre kunne sende barna til skolen, vel vitende om at barna kommer seg trygt til og fra skolen. I tillegg fremmer etableringen av gang- og sykkelvei en økt sosial arena og et økt aktivitetsnivå blant barn og unge.
Bacheloroppgaven er skrevet av studenter ved NTNU Ålesund med veiledning fra Møre og Romsdal Fylkeskommune og NTNU. Vi har gjennom arbeidet sett på hvilke løsninger som egner seg best langs eksisterende fylkesvei. Løsningene tar høyde for god linjeføring, håndtering av avkjørsler, overvannshåndtering og kostnadsberegning. Gjennom oppgaveprosessen har vi tatt vurderinger og analysert hvordan løsningene blir håndtert på best mulig måte, sett fra et trafikksikkert, bærekraftig og økonomisk perspektiv. The thesis concerns engineering of a pedestrian and bicycle path with a distance of 3,4 km between Åmås school and Dalane school. For a long time there has been a significant engagement surrounding this project. In 2010, a pedestrian and bicycle path with a distance of 300 meters was established near Dalane school. A continuation of the pedestrian and bicycle path will allow parents to send their children to school, without them having to worry about their childrens safety. Aswell of the safety of the children, their establishment also promotes a social area and activity among children.
The thesis is written by students at NTNU Ålesund. The students have been assisted by supervisors from Møre og Romsdal County Municipality and NTNU. Throughout the process we have explored which solutions are best suited along existing county road. These solutions include good alignment, handling of intersections and junctions, as well as water handling and an estimate of cost. Through the thesis process, there has been made analyses of how the solutions should be handled in the best way, keeping in mind the traffic safety, sustainability and economics.