Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjerve Nord, Torodd
dc.contributor.advisorHoel, Ragnhild
dc.contributor.authorHuru Urdahl, Julie
dc.contributor.authorJacobsen, Simen
dc.contributor.authorEriksen Saastad, Torgrim
dc.date.accessioned2024-07-05T17:20:25Z
dc.date.available2024-07-05T17:20:25Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187579433:235830810
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138699
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractTafjord Kraftproduksjon har utført inspeksjoner på Zakariasdammens isolasjonsvegg. Under befaringene er det observert et stort antall skader på konstruksjonselementene. Et ønske for et system eller metode for å skaffe en oversikt over skadeomfanget ble lagt frem. Kommunikasjon, konsekvente vurderinger og skadesporing ble frontet som viktige kriterier for et potensielt system. Dette er grunnlaget for oppgavens innhold og tema. Systemet som ble utviklet, tok utgangspunkt i Statens vegvesens håndbok V441 Bruinspeksjoner og hadde som mål å vurdere skader ut fra konsekvens- og skadegrad. Systemet ble designet for å være et nyttig verktøy for å sikre konsekvente inspeksjoner av høy kvalitet. Det var enkelt å hente ut nyttig informasjon fra modellene som var koblet opp mot skadene vurdert i tabeller. Videre undersøkte oppgaven om konstruksjonens søyler hadde tilstrekkelig kapasitet i henhold til Eurokode 2. Teori og metoder fra forskrifter og pensum ved NTNU ble benyttet for å beregne aksialkraftkapasitet, knekklaster og interaksjonsdiagrammer med sikte på å undersøke utnyttelsen av søylene. Denne oppgaven representerte et viktig tiltak for å sikre langsiktig sikkerhet og vedlikehold av isolasjonsveggen, samtidig som den bidro til forståelsen av prinsippene bak inspeksjon og vurdering av betongkonstruksjoners tilstand.
dc.description.abstract''Tafjord Kraftproduksjon'' has conducted inspections on the insulation wall of the Zakariasdam. During these inspections, a significant number of damages to the structural elements were observed. A need for a system or method to obtain an overview of the extent of the damage was proposed. Communication, consistent evaluations, and damage tracking were highlighted as important criteria for a potential system. This forms the basis for the content and theme of the project. The system that was developed was based on the Norwegian Public Roads Administration's manual V441 Bridge Inspections and aimed to assess damage based on consequence and severity. The system was designed to be a useful tool to ensure consistent, high-quality inspections. It was easy to extract useful information from the models that were linked to the damages assessed in the tables. Furthermore, the project investigated whether the construction's columns had sufficient capacity according to Eurocode 2. Theories and methods from regulations and the curriculum at NTNU were used to calculate axial force capacity, buckling loads, and interaction diagrams with the aim of examining the utilization of the columns. This project represented an important measure to ensure the long-term safety and maintenance of the insulation wall, while also contributing to the understanding of the principles behind inspection and assessment of the condition of concrete structures.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleVurdering av skadeomfang og bæredyktighet av isolasjonsvegg på Zakariasdammen
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel