Show simple item record

dc.contributor.advisorCowan, Yuri
dc.contributor.authorLindley, Sarah Overn
dc.date.accessioned2024-07-05T17:19:55Z
dc.date.available2024-07-05T17:19:55Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187574033:38057609
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138688
dc.description.abstractDenne avhandlingen undersøker hvordan myter påvirket måten C. S. Lewis brukte mytiske strukturer i sine skjønnlitterære verk for å kommunisere kerygma, altså forkynnelsen om frelse gjennom Jesus Kristus. Myter spilte en viktig rolle i Lewis sin egen konvertering til kristendommen, hovedsakelig fordi det vekket en lengsel etter Gud. Denne gleden, som han kalte det, ble forårsaket av mytens evne til å appellere til fantasien. Men Lewis skrev ikke myter selv. I stedet brukte han skrivemetodene allegori og symbolisme som benytter seg av forskjellige karakteristikker knyttet til myte, henholdsvis konkretiseringen av abstrakte konsepter og åpenbaringen av noe som er «mer ekte». Ved å analysere The Great Divorce (1945), som inkorporerer både allegori og symbolisme, og den hovedsakelig symbolske The Last Battle (1956), tar denne avhandlingen for seg hvordan de mytiske strukturene i allegori og symbolisme kombinerer en rasjonell og mytisk bevissthet for å kommunisere et frelsesbudskap. Frelsesdoktrinene som er skapt i hver bok er avhengig av en appellering til fantasien som samler det mytiske og rasjonelle. I begge tilfeller er dette tydeliggjort i karakterenes personlige eskatologi, altså i sjelens endelige destinasjon i livet etter døden, og i oppnåeligheten av Himmelen. På denne måten brukte Lewis skrivemetoder som fremmer den samme gleden han fant i myter for å kommunisere til hans lesere den egenskapen som til slutt ledet ham til Gud.
dc.description.abstractThis thesis investigates how myth has affected the way in which C. S. Lewis uses mythic structures in his fictional works to communicate kerygma, which is the proclamation of salvation through Jesus Christ. Myth played an integral part in Lewis’s own conversion to Christianity, mainly because it awakened a longing for God. This joy, as he termed it, was largely caused by myth’s ability to appeal to the imagination. However, it was not a mode in which Lewis wrote. Rather, he utilised the modes of allegory and symbolism which respectively employ different qualities common to myth, namely a concretisation of abstract concepts in the former, and a revelation of that which is ‘more real’ in the latter. By analysing The Great Divorce (1945), which incorporates both allegory and symbolism, and the mainly symbolic The Last Battle (1956), this thesis considers how the mythic structures of allegory and symbolism combine a rational and mythic consciousness to promote a salvific message. The doctrines of salvation created in each narrative are contingent on an appeal to the imagination which unifies the mythic and rational. In both cases this is most visible in the characters’ personal eschatology, that is, in the destiny of the soul in the afterlife, and the attainability of Heaven. Thus, Lewis used modes of writing that promote that same joy he found in myth in order to communicate to his readers that quality which ultimately led him to God.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.title‘Into the Land of Longing’: Allegory, Symbolism, and Salvation in the Works of C. S. Lewis
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record