Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJenssen, Lars Christian
dc.contributor.authorHusby, Rita Elise
dc.date.accessioned2024-07-04T17:31:24Z
dc.date.available2024-07-04T17:31:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187578040:89109929
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138435
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractFra arkivar til dokumentasjonsforvalter Ved å skrive denne oppgaven har jeg forsøkt å belyse utfordringer i overgangen fra arkivar til dokumentasjonsforvalter - arbeidsoppgaver før og nå og hvilke endrede kompetansekrav som stilles til de som nå jobber med dokumenter i elektroniske systemer? Metoden jeg har brukt er den kvalitative og mye er basert på empiri fra egen arbeidshverdag. Det jeg har brukt av innsamlingsgrunnlag bortsett fra empiri er i hovedsak hentet fra offentlig informasjon og pensumkilder. Tidsrommet jeg har konsentrert meg om er fra 2009 og fram til i dag. Årsaken til dette er at den siste utgaven av offentlighetsloven kom i 2009 og vi gikk mer og mer over til elektroniske arkiver. Nå venter vi på at en ny arkivlov skal trå i kraft da arbeidet med denne startet i 2019 og det er en forventet god del endringer siden den forrige kom ut i 1999. Min oppgave er basert på dokumentasjonsforvaltning innen offentlig forvaltning og endringer knyttet til arbeidsoppgavene som skal utføres. Det jeg stiller spørsmål ved er om vi har den kompetansen som kreves når dokumentasjonsforvaltningen i hovedsak utføres på elektroniske arkivsystemer og utfordringer med dette. Er de som ikke jobber innen fagfeltet klare over den store utviklingen som foregår eller tror de alt er likt som med papirarkivene? Digitalisering kan være både positivt og negativt, tidsbesparende når alt fungerer som det skal og samtidig en tidstyv når noe feiler.
dc.description.abstractFrom archivist to record manager By writing this thesis, I have tried to highlight challenges in the transition from archivist to record manager - work tasks before and now and what changed competence requirements are placed on those who now work with records in electronic systems? The method I have used is qualitative and much is based on empirical data from my own everyday work. What I have used as a basis for collection, apart from empirical data, is mainly taken from public information and syllabus sources. The period of time I have concentrated on is from 2009 until today. The reason for this is that the last edition of the Public Information Act came out in 2009 and we switched more and more to electronic archives. Now we are waiting for a new archive act to come into force as work on this started in 2019 and there are expected a good number of changes since the previous one came out in 1999. My task is based on record management within public administration and changes related to the tasks that must be performed. What I am questioning is whether we have the expertise required when record management is mainly carried out on electronic archive systems and the challenges associated with this. Are those who do not work in the field aware of the major developments taking place or do they think everything is the same as with the paper archives? Digitization can be both positive and negative, saving time when everything works as it should and at the same time a time thief when something goes wrong.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleFra arkivar til dokumentasjonsforvalter
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel