Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsø, Atle
dc.contributor.authorMoen, Herman Sigstad
dc.contributor.authorWoxholt, Alexander Naranjo
dc.contributor.authorRontén, Andreas Bakken
dc.date.accessioned2024-07-04T17:29:49Z
dc.date.available2024-07-04T17:29:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263873:232704639
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138371
dc.description.abstractDagens handel av verdipapirer er gått fra å gjøres manuelt – ofte av institusjonelle investorer – til hovedsakelig digitalt over internett. Det har økt konsentrasjonen av privatinvestorer, ved tilgjengeliggjøring av markedet utenfor institusjoner. Oppgavestiller Finco AS har identifisert en nisje i markedet som de ønsker å møte med en investeringsapplikasjon. Formålet med studien er å kartlegge hvilke funksjonelle faktorer som leder til en innovativ investeringsapplikasjon som realiserer adopsjon hos brukerne. Studien ble gjennomført som en kvalitativ undersøkelse, der åtte privatinvestorer har stilt til dybdeintervjuer som kartla investorpreferanser gjennom spørsmål og brukertesting av en prototype. Studien har som mål å belyse viktige faktorer for utvikling og ibruktakelse av et nytt investeringsverktøy. Teorien er basert på Venkatesh et al. (2003) sin modell for teknologiakseptanse og Hund et al. (2021) sin modell for digital innovasjon. I tillegg blir resultatene sammenlignet opp mot studiet til Nair et al. (2022) om determinanter som påvirker privatinvestorer sin bruk av mobile investeringsapplikasjoner. Innsamlet empiri ble analysert gjennom tematisk analyse hvor det ble identifisert overordnede temaer, som videre ble utledet til spesifikke funksjonalitetsorienterte kategorier. Empirien ble satt i sammenheng med faktorer for teknologiakseptanse, digital innovasjon, og eksisterende litteratur som undersøkte adopsjon av investeringsapplikasjoner. Slik ble det kartlagt hvilke funksjonalitetskategorier som påvirker de ulike faktorene for intensjon om bruk og adopsjonsatferd, samt hvordan det kan utvikles en verditilførende investeringsapplikasjon for privatinvestorer. Kartleggingen av preferanser tyder til variasjon i hva som er verditilførende hos respondentene, hvorav de ulike preferansene kunne samles under de identifiserte kategoriene. Svarene ble analysert og diskutert opp mot problemstillingen og teori. Det ble også identifisert ulike barrierer for å ta i bruk et innovativt investeringsverktøy. Disse belyses gjennom oppgaven, og inkluderer forslag til hvordan de kan motvirkes.
dc.description.abstractToday's trade of securities has gone from being done manually - often by institutional investors - to mainly digitally over the Internet. It has increased the concentration of retail investors, by making the market available beyond the institutions. Here, the provider of the case-study, Finco AS have identified a niche in the market that they want to meet with an investment-application. The purpose of the study is to identify what functional factors lead to an innovative investment application that increases the degree of adoption among users. The study was conducted as a qualitative survey, in which eight retail investors have participated in semi-structured interviews that mapped investor preferences through questions and user testing of a prototype. The study aims to reveal important factors for the development and use of a new investment tool. The theory is based on Venkatesh et al. (2003) 's model for user acceptance and Hund et al. (2021)’s model for digital innovation. In addition, the results are compared to Nair et al. (2022)’s study about the determinants that affect retail investors' use of mobile investment-applications. The collected empirical data was analyzed through thematic analysis, where overall topics were identified, which were further derived to specific functionality-oriented categories. The empirical data was linked to factors for technology acceptance, digital innovation, and existing literature that examined adoption of investment-applications. Thus, it was identified which functionality-oriented categories affect the various factors for the behavioral intention and adoption behavior, as well as how a value-adding investment application can be developed for retail investors. It was observed that participants have some variation in preferences and opinions about what creates value for them, of which the various preferences were assigned to their respective identified categories. The answers were analyzed and discussed up against the thesis statement, research questions and the relevant theory. Various barriers against the use of an innovative investment-tool were also identified. These are illuminated throughout the thesis and include suggestions on how to counteract them.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleTeknologiakseptanse og digital innovasjon i investeringsapplikasjoner
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel