Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKarlsen, Anniken Susanne Th.
dc.contributor.authorLøseth, Ine Sofie Zile
dc.contributor.authorMolnes, Jakob Holkestad
dc.contributor.authorNilsen, Christian Oxås
dc.contributor.authorNowicki, Kacper Lukasz
dc.date.accessioned2024-07-04T17:29:20Z
dc.date.available2024-07-04T17:29:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580993:233955062
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138355
dc.description.abstractSunnmørsposten (SMP) har satt som mål å øke interessen for nyheter blant de under 40 år. De forventer at spill er en måte å engasjere lesere og øke lesertall. Tradisjonelt så har mange papiraviser inkludert spill som kryssord og Sudoku. SMP ser at nå til dags kan nyheter leses på nettsider, apper, sosiale media og andre plattformer. De ønsker å holde seg oppdatert på trender slik at de kan engasjere flere lesere. Sunnmørsposten ønsket et quiz system med spørsmål basert på deres artikler og spillerne kan konkurrere om å havne på topplistene, for å vinne premier og bli "Årets Nyhetsjeger." Målet med prosjektet var å lage et gøy og engasjerende brukergrensesnitt for spillere, og et administrasjonspanel for å lage og administrere quizer. Teamet foreslo også at spørsmål kunne bli lagd med kunstig intelligens for å effektivisere prosessen, og Sunnmørsposten var veldig åpne for idéen. Vi har levert en Web basert quiz applikasjon som kan integreres med Sunnmørspostens nettside og mobilapp. Vi inkluderer instruksjoner for hvordan man kan sette opp serveren og kjøre applikasjonen på GitHub. Prosjektet oppfyller alle kravene fra Sunnmørsposten. Quizer er enkle å lage med KI, brukerne kan spille quizer, og spillerne kan seg selv og andre på topplistene. I tillegg kan administratorer administrere topplistene og brukerne. For å oppnå dette resultatet var vi avhengige an en rekke teknologier. Vi brukte Go for applikasjonslogikk, Templ for templating, HTMX for å bytte ut HTML elementer, ChatGPT for å generere spørsmål, PostgreSQL for lagring av data, GitHub for versjonskontroll, og Docker for containerisering. Vi tok i bruk en Agile metodikk for gjennomføre bacheloroppgaven. Teamet hadde regelmessige møter med produkteieren, for å forsikre oss om at prosjektet holdt seg til forventningene og kravene.
dc.description.abstractSunnmørsposten (SMP) has set a goal to increase the interest for news among those under 40 years old. They expect that games are a way to engage readers and increase readership. Traditionally, many paper newspapers include games such as crossword and Sudoku. SMP sees that nowadays news can be read on websites, mobile applications, social media, or other platforms. They want to stay on top of the trends so they can engage a wider audience. Sunnmørsposten wanted a quiz system where the questions were based on their articles and players could compete on leaderboards, to win real-life prizes and become the "News Hunter of the Year." With this goal in mind, the project aimed to create a fun and engaging user interface for players, and an administration panel where quizzes could be created and managed. The team also suggested to create questions with the help of artificial intelligence to streamline the process, and Sunnmørsposten was very receptive to the idea. We have delivered a Web based quiz application that can be integrated into Sunnmørsposten's website and mobile app. The GitHub repository includes instructions on how to setup the server and run the application. The project fulfills all the requirements from Sunnmørsposten. Quizzes are easy to create with AI, the users can play quizzes, and the players can see themselves and others on the leaderboards. Additionally, administrators can manage leaderboards and users. To achieve this result, we depended on a variety of technologies such as: Go for application logic, Templ for templating, HTMX for swapping HTML elements, ChatGPT for generating questions, PostgreSQL for storing data, GitHub for version control, and Docker for containerization. We adopted an Agile methodology to conduct our bachelor's thesis. The team had regular meetings with the stakeholder, to ensure that the project did not deviate from their expectations and requirements.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleÅrets Nyhetsjeger: A quiz system with an accessible game interface and an AI powered dashboard
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel