Kartlegging av sentrale behov hos frivillige, inkludert utvikling og evaluering av en prototype
Abstract
Denne rapporten er en bacheloroppgave som leveres som en avslutning for det nettbaserte studiet ITBAINFO: Informasjonsbehandling ved NTNU i Trondheim. Rapporten tar utgangspunkt i tilegnet kunnskap gjennom vårt studieløp hvor vi hovedsakelig fokuserer på brukersentrert utvikling og programvareutvikling. Sammen med bakgrunnsmaterialet om frivillig arbeid bruker vi pensum for å utvikle og evaluere en prototype. Arbeidet i denne rapporten er avgrenset til følgende problemstilling:
På hvilken måte kan en applikasjon dekke sentrale behov hos frivillige?
For å kunne besvare denne problemstillingen valgte vi å bryte den ned i tre ulike forskningsspørsmål bygger opp under den overordnede problemstillingen:
Hvilke sentrale behov har frivillige?Hvilke av disse behovene klarer en applikasjon å dekke?I hvilken grad dekker vår prototype disse behovene?
Gjennom både kvalitative og kvantitative forskningsmetoder har vi kartlagt sentrale behov hos frivillige, utviklet en prototype for en applikasjon basert på disse behovene og evaluert hvilke behov denne applikasjonen klarer å dekke. Vi har benyttet Garretts femlagsmodell som et rammeverk for utviklingen av denne prototypen, og personas testing for evalueringen av denne prototypen.
Resultatene viser at det er et behov for en bedre digital løsning blant frivillige. En applikasjon vil dekke disse behovene ved å gjøre det enklere å finne frivillig arbeid på egne premisser når det gjelder tid, tilgjengelighet og fleksibilitet. En applikasjon som er en sosial plattform dekker mange sentrale behov som sosialisering, tilbakemeldinger og det å føle seg nyttig. I tillegg tyder resultatene på at det kan bidra til å øke antall frivillige som et resultat av å ivareta disse sentrale behovene. Vår prototype illustrerer visjonen for denne applikasjonen, og viser med implementerte funksjonaliteter at den i stor grad dekker frivilliges sentrale behov. This report is a bachelor’s thesis submitted as a completion of the online study program ITBAINFO: Information Processing at NTNU in Trondheim. The report is based on acquired knowledge through the course of our study program where we mainly focus on user-centred development and software development. Together with background material on voluntary work, we use the syllabus to develop and evaluate a prototype. The work in this report is limited to the following problem statement:
In what way can an application cover the central needs of volunteers?
In order to be able to answer this problem statement, we chose to break it down into three different research questions:
What central needs do volunteers have? Which of these needs does an application manage to cover?To what extent does our prototype meet these needs?
Through both qualitative and quantitative research methods, we have mapped the central needs of volunteers, developed a prototype for an application based on these needs and evaluated which needs this application manages to cover. We have used Garrett’s five-layer model as a framework for the development of this prototype, and persona testing for the evaluation of this prototype.
The results show that there exists a need for a better digital solution among volunteers. An application will meet these needs by making it easier to find voluntary work on your own terms in terms of time, availability and flexibility. An application that is a social platform covers many central needs such as socialization, feedback and feeling useful. In addition, the results suggest that it can help to increase the number of volunteers as a result of attending to these central needs. Our prototype illustrates the vision for this application, and shows with implemented functionalities that it largely covers volunteers' central needs.