Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSu, Xiaomeng
dc.contributor.authorDragland, Erlend Sun
dc.contributor.authorStangeland, Lars Magne
dc.date.accessioned2024-07-04T17:29:10Z
dc.date.available2024-07-04T17:29:10Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187263873:232704711
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138349
dc.description.abstractDenne studien undersøker kompleksiteten bak implementeringen av ERTMS, et digitalt transeuropeisk signalbehandlingssystem for jernbane, som Bane NOR står for i Norge. Studien søker å gi overførbar og verdifull innsikt i prosesser som omhandler digitalisering av nasjonal infrastruktur. Dette gjør den ved å identifisere ulike nøkkelfaktorer som påvirker innovasjon, gjennom adopsjon av ny teknologi ut fra den implementerende organisasjonens perspektiv. Ved å anvende TOE-rammeverket identifiserer og analyserer denne oppgaven teknologiske, organisasjonelle og miljømessige faktorer som påvirker implementasjonsprosessen av ERTMS i Norge. I tillegg ser denne studien på bærekraftsfaktorer og konsekvenser som følge av implementasjonen. Forskningsgrunnlaget til studien hviler på litteratursøk og dybdeintervjuer med nøkkelpersoner involvert i implementeringsprosessen. Studien diskuterer resultater opp mot teorien, og viser at den største påvirkningen på implementasjonsprosessen ligger i nøkkelfaktorer som kan plasseres innenfor organisatoriske og miljømessige faktorer i TOE-rammeverket. Disse trekkes frem som mest relevante i vår case av digitaliseringen av nasjonal infrastruktur.
dc.description.abstractThis study contributes to a deeper understanding of the complexities involved in implementation of ERTMS, a digital trans-European railway signaling system, which Bane NOR is implementing in Norway. The study seeks to provide valuable insight transferable to stakeholders involved in similar projects conducting digitalization of national infrastructure. It does this by examining various key factors influencing innovation, through the adoption of new technology from the perspective of the implementing organization. By applying the TOE-framework, this study identifies and analyzes key technological, organizational, and environmental factors influencing the implementation of ERTMS in Norway. In addition, it looks into sustainability factors and consequences as a result of the implementation. This study relies on literature search and in-depth interviews with key persons involved in the implementation. It discusses empirical findings against the theory, and shows that the greatest influence on the implementation process lies in key factors that can be placed within organizational and environmental factors in the TOE-framework. These are highlighted as the most relevant in our case of the digitalization of national infrastructure.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalization of national infrastructure: Key factors influencing implementation in railway
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel