Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAlaliyat, Saleh Abdel-Afou
dc.contributor.authorØverlien, Halvard Bolli
dc.contributor.authorStaniszewski, Dawid
dc.contributor.authorFurland, Gisle Brandsøy
dc.date.accessioned2024-07-04T17:29:07Z
dc.date.available2024-07-04T17:29:07Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187580993:234047215
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138347
dc.description.abstractiSi har utviklet produktet inSight, som er en innovativ løsning for å avdekke feil og avvik på rekkverk i det norske vegsystemet. inSight benytter en bil utstyrt med kamera, lasere og infrarøde lys samt en GPS for å gjennomføre datafangst. Innhentede data blir deretter analysert av tilpassede maskinlæringsmodellere for å avdekke feil eller avvik på rekkverkene. De innhentede dataene er derimot ikke tilgjengelige kontinuerlig, og iSi forespurte ideer til hvordan et planleggingssystem for gjennomføringen av denne fangsten kunne være. I denne oppgaven legges det frem et konsept for et slikt planleggingssystem. Systemet er laget som en responsiv web applikasjon som kan benyttes av både planleggere og sjåfører. Det fokuserer på å kunne effektivt koordinere arbeidsordre i prosjekter samt utføringen av disse. Systemet benytter seg av mekanismer for sanntidsdata for å kunne gi sjåfører beskjed om viktig metrikk, samt å oppdatere et interaktivt kart som viser kjøretøyets posisjon. I det samme kartet vises rekkverkene og des status. Utviklingen av applikasjonen er gjort ved hjelp av iterative metoder, hvor de brukte metodene er inspirert av SCRUM rammeverket. Utviklingen ble gjennomført i ukentlige iterasjoner, med planlegging og retrospektive møter. Annenhver uke ble det gjort en gjennomgang av utført arbeid sammen med veileder fra NTNU og oppdragsgiver, iSi. Disse gjennomgangene gjorde det mulig å få viktige tilbakemeldinger på det utførte arbeidet. Sluttresultatet kan være til hjelp for vedlikehold av veirekkverk, og bistå i å opprettholde en god standard. Godt vedlikeholdte veirekkverk er viktig for å redusere skadeomfanget i trafikkulykker.
dc.description.abstractiSi has developed a product named inSight, which is an innovative system for discovering faults and deviations in the Norwegian road system. inSight uses a car equipped with computer-controlled cameras, lasers, infrared lights and a GPS to execute data capture. The data is then processed by tailored machine learning models to identify faults or deviations on the captured guardrails. Capture data is also not available continuously. iSi requested ideas on how a planning tool for the execution of data capture could be implemented, including continuously reported capture data. This thesis presents a concept for a planning tool for this capture. The tool is built as a responsive web application that can be used by both planners and drivers. It focuses on how to efficiently plan and execute work orders, organized through projects. Extensive use of data streaming allows for near real-time updates, notifying drivers of critical metrics. It is also used to update the position of the vehicle in an interactive map. The guardrails can also be viewed in this map, along with their status. The application was developed using iterative methods inspired by the SCRUM framework. The development was done in weekly iterations, with planning and retrospective meetings. In addition, there were also biweekly review meetings, where the work done was showcased to both the supervisor from NTNU, as well as the client, iSi. These reviews provided the group important feedback on the work. The final result may help in maintaining good quality guardrails, ensuring that they are up to standard. Well maintained guardrails play an important role in reducing the extent of damage in traffic accidents.
dc.languageeng
dc.publisherNTNU
dc.titlePlanning tool for guardrail data capture
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel