Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygård, Lars Erik
dc.contributor.authorDjupvik, Cecilie Voldsund
dc.date.accessioned2024-07-04T17:23:46Z
dc.date.available2024-07-04T17:23:46Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187442340:234784535
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138202
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractI en bransje med økt konkurransekraft og rask teknologisk utvikling, er det viktig som bedrift å følge med i tiden. Digitalsatsning er ikke bare viktig men også nødvendig for det er mange fordeler som følger med dette. Klassegodkjenning av strukturen på et skip er i dag basert på 2D-tegninger og det er et ønske i den marine industrien at klassegodkjenning skal kunne gjennomføres direkte i en 3D modell. På de aller fleste designkontor blir det i dag laget flere 3D modeller og man ser for seg at gjenbruk av denne kan komme med positive fordeler. Mange bedrifter, med DNV i spissen, har lenge sett etter en løsning på akkurat dette, og etter mange år med forskning har de utviklet et utvekslingsformat som heter Open Class 3D Exchange (OCX) standard. Denne standarden skal gjøre det mulig å gjenbruke 3D-modellen av skipet i flere program. Formålet med å endre måten man arbeider på i dag er for å effektivisere godkjenningsprosessen og å redusere timebruk ved blant annet å slippe å gjøre dobbelt opp med arbeid. Målet er at 3D-modellen skal bli «The single source of truth». Utad virker det som om OCX-standarden kan være løsningen på alt dette men når man går i dybden så ser man at det fremdeles er en lang vei å gå.
dc.description.abstractIn a industry with increased competition and accelerating technological development, it is important for a business to keep on track, and not fall behind. Digitalization is not just important, but also necessary, as there are several advantages which following the development. Class approval of a vessels structure is today based on conventional 2D drawings, there is a desire in the marine industry to make it possible to achieve class approval directly with the use of the 3D model. Most ship design companies make up to several different CAD/CAM-models when designing a vessel, and a re-use can come with positive advantages. Stakeholders in the ship design business, with DNV in the lead, have for several years looked for a possible solution. The result of this is the research is an exchange format called Open Class 3D Exchange (OCX) Standard. This standard makes it possible to re-use the 3D-model in several different programs during the class approval process. The purpose for changing the approval process is to streamline and make the process more time effective, by not doing double tasks. The goal is that the 3D model will function as “The single source of truth” in ship design approval processes. It seems like this is the perfect solution, but in reality, there is still a way to go.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleOvergang fra klassegodkjenning basert på 2D-tegninger til 3D-strukturmodell
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel