Prosjektering av klimavennlig PSV med CO2 lagring
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3138195Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I takt med globalt press og strenge miljøkrav står den maritime industrien ved en avgjørende korsvei. Med strengere internasjonale krav til reduksjon av utslipp, møter offshoreflåten betydelige utfordringer. Disse inkluderer nødvendigheten av å vurdere alternative drivstoff og utslippsreduserende teknologier. Denne bacheloroppgaven omhandler prosjektering av en klimavennlig platform supply vessel (PSV). PSVen skal anvende flytende naturgass (LNG) som drivstoff samt et karbonfangst og lagring system (CCS). Fartøyet er designet for å bidra til en mer bærekraftig fremtid for sjøfarten og bidra til betydelige reduksjoner av klimautslipp i maritim sektor.
Prosjekteringen av fartøyet ble utført i henhold til egen etablert designprosess. Etter litteraturstudier og bruk av moderne programvare for design og beregninger, har vi utviklet en løsning som ikke bare kan fange interesse, men også kan bidra til det grønne skiftet i den maritime sektoren. Oppgaven presenterer tegninger, modeller og beregninger som inkluderer general arrangement, tankplan, linjetegninger, skrogmodell, 3D-modell, stabilitetsberegninger, lettskipberegninger, utslippsberegninger og grunnleggende strukturanalyser. Disse elementene illustrerer hvordan designet møter både funksjonelle og miljømessige krav.
En sentral innovasjon i dette prosjektet er implementeringen av CCS-teknologi om bord på et fartøy. Selv om denne teknologien hovedsakelig er brukt i industrielle applikasjoner på land, viser prosjektet hvordan den kan bidra til å redusere utslipp til sjøs. Kombinert med bruk av LNG, kan denne løsningen vise seg å være en mer bærekraftig løsning for fremtidens maritime industri.
Oppgaven konkluderer med at teknologiene CCS og LNG kan spille en vesentlig rolle i det grønne skiftet. Implementeringen av CCS, en teknologi som fortsatt er relativt ukjent for maritime operasjoner, kan tilføre betydelige fordeler for å redusere CO2-utslipp, med sin potensielle fangstrate på 70%. Dette kombinert med LNG, som er et renere brennstoff sammenlignet med tradisjonelle drivstofftyper som MDO, gir store potensialer for utslippsreduksjon. Det anerkjennes også et klart behov for videre forskning og utvikling av teknologien innen CCS, for å muliggjøre teknologien til havs. Amidst global pressure and stringent environmental requirements, the maritime industry stands at a crucial crossroads. With stricter international requirements for emission reductions, the offshore fleet faces significant challenges. These include the necessity of considering alternative fuels and emission-reducing technologies. This bachelor's thesis addresses the design of an environmentally friendly platform supply vessel (PSV). The PSV will utilize liquefied natural gas (LNG) as fuel and a carbon capture and storage system (CCS). The vessel is designed to contribute to a more sustainable future for maritime shipping and achieve significant reductions in emissions within the maritime sector.
The design of the vessel was carried out according to a self-established design process. Following literature studies and the use of modern software for design and calculations, we have developed a solution that not only can attract interest but also contribute to the green shift in the maritime sector. The thesis presents drawings, models, and calculations, including general arrangement, tank plan, line drawings, hull model, 3D model, stability calculations, lightship calculations, emission calculations, and basic structural analyses. These elements illustrate how the design meets both functional and environmental requirements.
A central innovation in this project is the implementation of CCS technology on board a vessel. Although this technology is mainly used in industrial applications on land, the project demonstrates how it can help reduce emissions at sea. Combined with the use of LNG, this solution could prove to be a more sustainable option for the future maritime industry.
The thesis concludes that CCS and LNG technologies can play a significant role in the green shift. The implementation of CCS, a technology that is still relatively unknown for maritime operations, can offer significant benefits in reducing CO2 emissions, with its potential capture rate of 70%. This, combined with LNG, which is a cleaner fuel compared to traditional fuel types like MDO, offers great potential for emission reductions. It is also recognized that there is a clear need for further research and development of CCS technology to enable its application at sea.