Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNygård, Lars Erik
dc.contributor.authorRisa, Helge Johan
dc.date.accessioned2024-07-04T17:21:36Z
dc.date.available2024-07-04T17:21:36Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187442340:236005468
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138188
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractDet er utviklet et automatiseringsscript som har potensiale til å være til nytte for studenter ved NTNU Ålesund, selv om det er noen begrensninger med tanke på brukervennlighet. Det ble identifisert noen programvarefeil i kontrollprogramvaren som delvis blir rettet opp av dette scriptet. Det ble observert en del støy i tanken, men det var ikke mulig å identifisere nøyaktig hva som forårsaket dette. Imidlertid ble det gjennomført forsøk som indikerer at slakking av festet mellom slepevogn og slepearm kan hjelpe. I tillegg anbefales generelt vedlikehold i form av smøring av diverse deler og skinner. Selv om det ble observert støy, anses slepeforsøkene gjennomført ved NTNU Ålesund å produsere overraskende gode og replikerbare resultater, spesielt når man tar hensyn til tankens størrelse, pris og alder. Det ble testet ulike former for turbulensstimulering, hvor bruken av "studs" med 2 mm diameter og 2,5 mm høyde, plassert med cirka 2 cm mellomrom, ser ut til å produsere de mest nøyaktige resultatene basert på forsøk fra kommersielle slepetanker.
dc.description.abstractAn automation script has been developed that has the potential to be beneficial for students at NTNU Ålesund, although there are some limitations regarding user-friendliness. Some software bugs were identified in the control software, which are partially addressed by this script. Some noise was observed in the tank, but it was not possible to identify exactly what caused it. However, experiments indicate that loosening the connection between the towing carriage and the towing arm may help. Regular maintenance, such as lubricating various parts and rails, is also recommended. Despite the observed noise, the towing experiments conducted at NTNU Ålesund are considered to produce surprisingly good and replicable results, especially when considering the tank's size, cost, and age. Different forms of turbulence stimulation were tested, where the use of "studs" with a 2 mm diameter and 2.5 mm height, placed approximately 2 cm apart, seems to produce the most accurate results based on experiments from commercial towing tanks.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAutomatisering og optimalisering av slepetanken på NTNU ålesund
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel