Propellproduksjon ved bruk av additive produksjonsmetoder
Description
Full text not available
Abstract
I dette prosjektet ble dagens produksjonsprosess av vribare propellblad sammenlignet med 3D-printing, spesielt med fokus på Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM)-teknologi. Dette med formål å forbedre reservedelsproduksjonen for Nogva Motorfabrikk AS, spesielt med fokus på å redusere lagerbeholdning og ledetid.
Sammeligningsgrunnlaget ble dannet ved å studere de gjeldende teknologiene, besøke relevante bedrifter, bivåning av produksjonsprosesser, og å snakke med eksperter i fagfeltet. Videre ble det gjennomført en testprint av et propellblad hos GEFERTEC GmbH. Gjennomføringen av en testprint ga gruppen dypere innsikt i teknologien og praktisk erfaring med produksjonsprosessen.
Ulike alternativer både teknologi- og prosessmessig ble vurdert og sammenlignet. Dette for å gi Nogva et godt grunnlag for å vurdere en eventuell investering. Basert på funnene i rapporten, anser gruppen en ferdigbygd kartesisk-basert WAAM-løsning som det mest aktuelle alternativet. Per dags dato vil en slik løsning være mulig å integrere i produksjonen, men teknologien er ikke vidt utbredt eller fullstendig moden. Med henblikk på dette må det forventes utfordringer både i oppstart og under bruk av et slikt system. In this project, the current manufacturing process of variable pitch propeller blades was compared to 3D printing, with a particular focus on Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM)-technology. This is with the aim of improving spare parts production for Nogva Motorfabrikk AS, particularly with a focus on reducing stock and lead time.
The basis for comparison was formed by studying the current technologies, visiting relevant companies, studying production processes, and talking to experts in the field. Furthermore, a test print of a propeller blade was carried out at GEFERTEC GmbH. Carrying out a test print gave the group deeper insight into the technology and practical experience with the production process.
Various alternatives both in terms of technology and process were assessed and compared. This was done to give Nogva a good basis for evaluating a potential investment. Based on the findings in the report, the group considers a pre-built Cartesian-based WAAM solution to be the most appropriate option. As of today, such a solution will be possible to integrate in the production, but the technology is not widespread or fully mature. With this in mind, challenges must be expected both at start-up and during use of such a system.