Show simple item record

dc.contributor.advisorNerheim, Ann Rigmor
dc.contributor.advisorÆsøy, Vilmar
dc.contributor.authorNesseth, Thomas Remø
dc.contributor.authorOpstad, Carina Sophie
dc.contributor.authorKoteng, Håkon Thomassen
dc.date.accessioned2024-07-04T17:21:20Z
dc.date.available2024-07-04T17:21:20Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:233562766:235826734
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138182
dc.description.abstractI sammenheng med de internasjonale miljølovene og den økende etterspørselen av bærekraftige energiløsninger i den maritime sektoren, evaluerer rapporten bruken av ammoniakk i brenselceller og forbrenningsmotorer på en tråler. Ved en omfattende gjennomgang av eksisterende teknologiske forskninger og litteratur, avklares egenskapene til ammoniakk som et drivstoff. Dette inkluderer produksjonsprosesser, spesielt miljøvennlige produksjonsmetoder som bruk av elektrolyse drevet av fornybar energi. Rapporten undersøker også sikkerhetsmessige, tekniske og infrastrukturelle utfordringer tilknyttet bruken av ammoniakk. Den tekniske evalueringen viser at ammoniakk i brenselcelle gir en potensielt større energieffektivitet samt lavere klimagassutslipp sammenlignet med forbrenningsmotorer. Dette bekrefter påstanden om at ammoniakk er mer egnet ved bruk av brenselceller fremfor forbrenningsmotorer. Da det gir bedre utnyttelse av kjemisk energi til elektrisitet, samt lavere klimagasspåvirkning. I tillegg anbefaler rapporten forskjellige strategiske tiltak for fremtidig utvikling og forskning, som nødvendige politiske støtter og regelverksendringer for å kunne fremme adopsjonen av ammoniakk som et alternativt drivstoff i den maritime sektoren. Det legges i tillegg vekt på behovet for et internasjonalt samarbeid for å kunne utarbeide løsninger av de operasjonelle og tekniske barrierene. Rapporten gir en helhetlig vurdering av ammoniakk som et bærekraftig alternativt fremtidig marint drivstoff. Samtidig som den fremhever trinnene som er nødvendige for å realisere dens fulle potensial for å være en del av reduksjonen av det globale klimagassutslippet i den maritime sektoren.
dc.description.abstractIn the context of international environmental laws and the increasing demand for sustainable energy solutions in the maritime sector, the report evaluates the use of ammonia in fuel cells and combustion engines on a trawler. Through a comprehensive review of existing technological research and literature, the raport clarifies the characteristics of ammonia as a fuel. This includes production processes, especially environmentally friendly methods such as electrolysis powered by renewable energy. The report also examines safety, technical, and infrastructural challenges associated with the use of ammonia. The technical evaluation shows that ammonia in fuel cells offers potentially greater energy efficiency and lower greenhouse gas emissions compared to combustion engines. This confirms the assertion that ammonia is more suitable for use in fuel cells than in combustion engines, as it allows for better utilization of chemical energy into electricity, along with a lower impact on greenhouse gas emissions. Additionally, the report recommends various strategic measures for future development and research, such as necessary political support and regulatory changes to promote the adoption of ammonia as an alternative fuel in the maritime sector. It also emphasizes the need for international collaboration to develop solutions to operational and technical barriers. Overall, the report provides a comprehensive assessment of ammonia as a sustainable alternative for future marine fuel while highlighting the steps necessary to realize its full potential in reducing global greenhouse gas emissions in the maritime sector.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleAmmoniakk som fremtidens maritime drivstoff
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record