Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSætnan, Lill-Ann
dc.contributor.authorSkogvoll, Marthe.
dc.date.accessioned2024-07-02T17:24:57Z
dc.date.available2024-07-02T17:24:57Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187399251:68403248
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137525
dc.description.abstractHensikt: Hensikten er å belyse hvilke utfordringer studenter møter i overgangen til høyere utdanning og hvordan studieveiledere kan hjelpe studenter til å mestre overgangen og de utfordringene de møter på. Dette for å øke kunnskapen om ulike faktorer ved overgangen til studentlivet som kan ha innvirkning både på studenters mentale helse, men også for hvorvidt de lykkes med studiene eller ikke. Oppgaven vil gi innsikt i hvilke måter studieveiledning kan ha betydning for mestring av overgangen til høyere utdanning. Problemstilling: På hvilke måter kan studieveiledning ha betydning for studenter i overgangen til høyere utdanning? Metode: Metoden som er brukt i denne oppgaven er en litteraturgjennomgang. Jeg har analysert 6 forskningsartikler som omhandler studieveiledning og overgangen til høyere utdanning og/eller studieveiledning. Artiklene baserer seg på både kvalitativ og kvantitativ forskning og er hentet fra databasene Idunn, Oria og Google Scholar. Resultat og konklusjon: Studenter opplever mange ulike utfordringer i overgangen til høyere utdanning. De må håndtere nye roller, økte akademiske krav og ta ansvar for egen læring, samtidig som de også skal finne sin plass i et nytt sosialt miljø. Studentene har et stort behov for veiledning, og tilbudet finnes ved de fleste institusjoner i høyere utdanning. Studieveiledning kan tenkes å ha betydning for studenters mestring av overgangen til høyere utdanning på flere måter. Ved å tilby informasjon, avklaring av spørsmål, støtte i planlegging av studiet, og hjelp til å utvikle effektive studieteknikker, kan studieveiledere bidra til å styrke studentenes opplevelse av kontroll, autonomi og tro på egen mestring. Utfordringene og hvordan de håndteres har betydning for studentens motivasjon, autonomi og self-efficacy som igjen har betydning for hvorvidt studenter lykkes med studiene eller ikke. I Norge mangler mange veiledere kompetanse for å møte studentenes behov for å bli sett som hele mennesker. En helhetlig tilnærming til studieveiledning, der veilederne er i stand til å adressere både de akademiske, studietekniske og de personlige utfordringene som studentene møter i overgangen til høyere utdanning vil derfor tenkes å være avgjørende for hvor stor nytteverdi studieveiledningen har for studentene i overgangen til høyere utdanning.
dc.description.abstractPurpose: The purpose is to illuminate the challenges students face in transitioning to higher education and how student counsellers can assist students coping with the transition and the challenges they encounter. This is to increase the understanding of various factors in the transition to student life that may impact both students' mental health and their success in their studies. The assignment will provide insight into the ways student counselling can be significant for coping with the transition to higher education. Problem Statement: In what ways can student counselling be significant for students transitioning to higher education? Method: The method used in this assignment is a literature review. I have analyzed 6 research articles focusing on student counselling and the transition to higher education. The articles are based on both qualitative and quantitative research and are sourced from the databases Idunn, Oria, and Google Scholar. Results and Conclusion: Students experience various challenges in the transition to higher education. They must manage new roles, increased academic demands, and take responsibility for their own learning, while also finding their place in a new social environment. Students have a significant need for counselling, and assistance is available at most institutions of higher education. Student counselling may be significant for the students' coping with the transition to higher education in several ways. By providing information, clarification of questions, support in study planning, and assistance in developing effective study techniques, student counselling can help strengthen students' sense of control, autonomy, and belief in their own abilities. The challenges and how they are handled are significant for students' motivation, autonomy, and self-efficacy, which in turn affects whether students succeed in their studies or not. In Norway, many student counsellers are in need of more counselling competence to meet students' need to be seen as whole individuals. A holistic approach to student counselling, where counsellers are able to address both the academic, study-related, and personal challenges students face in the transition to higher education, is therefore thought to be crucial for the usefulness of student counselling for students in the transition to higher education.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleStudieveiledningens betydning i overgangen til høyere utdanning
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel