Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHolt, Alexander
dc.contributor.authorBendvold, John Fredrik
dc.contributor.authorAllison, Magnus Lutro
dc.contributor.authorCardona, Pedro Pablo
dc.date.accessioned2024-07-02T17:24:12Z
dc.date.available2024-07-02T17:24:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:233962665:234001316
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137506
dc.description.abstractBacheloroppgaven omhandler utviklingen av Lokal, en digital markedsplass som har som mål å koble forbrukere og lokale produsenter tettere sammen. I dagens samfunn observeres det økende problemer med forsyningen av lokalprodusert mat, noe som har reist spørsmål ved dagens reguleringer av landbruksmarkedet og forsyningskanalene. Det er en tydelig trend der det er et økende ønske om å handle mer direkte fra produsentene, uten alle mellomleddene som inngår i dagens forsyningskjede. Derfor har teamet utviklet en plattform for å redusere avstanden mellom forbruker og produsent, for å utforske følgende problemstilling: "Hvilke funksjonaliteter gjør en digital plattform verdifull for lokale utselgere?". Plattformen består av tre applikasjoner: en informativ nettside med administrative funksjoner for utsalg, en mobilapplikasjon for utselgere, og en mobilapplikasjon for forbrukere. Disse inneholder omfattende funksjonaliteter som er nødvendige for en slik nettplattform, inspirert av eksisterende lignende løsninger som Foodora, Wolt og TooGoodToGo. Ved å gjennomføre omfattende brukertester og intervjuer med personer tilknyttet landbruksmarkedet, har teamet utforsket problemstillingen ved å utvikle en plattform som kobler forbruker direkte med produsent.
dc.description.abstractThe bachelor's thesis addresses the development of Lokal, a digital marketplace aimed at bringing consumers and local producers closer together. In today's society, increasing problems with the supply of locally produced food are being observed, raising questions about current regulations of the agricultural market and supply channels. There is a clear trend of a growing desire to buy directly from producers, bypassing all the intermediaries involved in the current supply chain. Therefore, the team developed a platform to reduce the distance between consumer and producer, to explore the following issue: "What functionalities make a digital platform valuable for local sellers?". The platform consists of three applications: an informative website with administrative functions for sales outlets, a mobile application for sellers, and a mobile application for consumers. These include comprehensive functionalities necessary for such a web platform, inspired by existing similar solutions such as Foodora, Wolt, and TooGoodToGo. By conducting extensive user tests and interviews with people connected to the agricultural market, the team explored the issue by developing a platform that connects consumers directly with producers.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleDigitalisering av landbruksmarkedet
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel