Tittel: Enhancing Social Learning Through Knowledge Sharing Undertittel: Conceptual Framework and Prototype Development
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg utfordringen med å forbedre sosial læring i en bedrift. Den er gjennomført i samarbeid med teknologiselskapet Tietoevry. De nåværende løsningene for kommunikasjon og samarbeid som blir brukt i firmaet tilrettelegger ikke for sosial læring på en effektiv måte.
For å løse disse problemene samlet gruppen informasjon fra interne og eksterne kilder. Dette ble gjort gjennom testing av nåværende løsninger, lesing av dokumentasjon og relevante artikler, samt gjennomføring av en spørreundersøkelse med ansatte i bedriften. Denne kunnskapen ble brukt for å foreslå en løsning for Tietoevry.
Denne løsningen ble presentert i form av et konsept som adresserer nøkkelproblemer knyttet til de nåværende plattformene. Konseptet kombinerer hovedfunn fra forskningen for å foreslå en teoretisk løsning. Denne løsningen foreslår forbedringer av brukergrensesnittet, filtrering av innhold og tillegg av elementer som belønner brukere for å bidra aktivt.
For å gi en antydning på hvordan konseptet kan bli virkeliggjort ble det utviklet en prototype som implementerer hovedfunksjonalitet beskrevet i konseptet. Målet med prototypen var å gi Tietoevry et fysisk eksempel som representerer idéene presentert i konseptet.
Resultatet av dette konseptet og prototypen ble evaluert gjennom brukertesting. Deltakerne var ansatte i Tietoevry. Testingen bestod av spørsmål og utføring av forhåndsbestemte oppgaver. Tilbakemeldingene fra deltakerne var svært positive, og konklusjonen av testingen er at det finnes verdi i konseptet. This bachelor's thesis addresses the challenge of enhancing social learning within a corporate environment, in collaboration with the tech company Tietoevry. The current solutions used for communication and collaboration within the company do not facilitate social learning effectively.
To address these issues, the team gathered research from internal and external sources. This was done through testing current solutions, reading documentation and relevant articles, as well as conducting a survey among the employees. Using the knowledge gained from this research, the team proposed a solution to Tietoevry.
This solution was presented in the form of a concept that addressed key issues related to the current platforms. The concept captures key findings from the research to propose a theoretical solution. This solution proposes improvements to the user interface, filtration of content, and added gamification elements.
As an example of how this concept could be actualized, the team developed a prototype that implements key features from the concept. The idea was to provide Tietoevry with a concrete illustration of the ideas presented in the concept.
The results of this concept and prototype were evaluated through user testing. The participants were voluntary employees at Tietoevry. They tested the platform by completing tasks given to them. The feedback from the participants was very positive, and the conclusion from these tests was that there is value to the concept.