dc.contributor.advisor | Mohr, Susanne | |
dc.contributor.author | Buseth, Andreas Sund | |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T17:21:04Z | |
dc.date.available | 2024-07-02T17:21:04Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187574033:50631408 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3137436 | |
dc.description | Full text not available | |
dc.description.abstract | Denne avhandlingen utforsker hvordan deltagelse i et online spillorientert Discord-samfunn påvirker positive føleleser mot engelsk språk. Ved å bruke en kvalitativ forskningsmetode undersøker studien NTNUI E-sports Discord server og hvordan deltagelse i dette samfunnet påvirker positive føleser hos individer som lærer engelsk språk. Det teoretiske rammeverket integrerer konsepter fra positiv psykologi og online uformell læring av engelsk for å underbygge betydningen av følelser i L2 tilegnelse av språk. Data ble samlet inn fra intervjuer hvor deltagerne (n=11) bestod av norske studenter i alderen 18-28 med medlemskap i NTNUI E-sport. En tematisk analyse av intervjuene avslørte fem sentrale temaer: inkludering, språklig idealogi, språklig økonomi, emosjonell dynamikk og ekstern anvendbarhet. Funnene antyder at engasjement i frivillige fritidsaktiviteter skaper positive følelser som selvtillit og komfort i digitale spillmiljøer. Videre viser studien at språkholdninger mot engelsk er overførebare til andre unformelle situasjoner. Resultatene bidrar til en forståelse av det komplekse samspillet mellom språklæring, sosial interaksjon og følelser i uformelle digitale kontekster. | |
dc.description.abstract | This thesis explores how participation in an online gaming-oriented Discord community affect positive emotions towards English language. Utilizing a qualitative research methodology, the study examines the NTNUI E-sport Discord server and how engaging in that community influences positive emotions in language learners. The theoretical framework integrates concepts from positive psychology and Online Informal Learning of English to emphasize the role of emotions in L2 acquisition. Data collected was collected from interviews where participants (n=11) consisted of Norwegian students from the age of 18-28 with membership in NTNUI E-sport. A thematic analysis of the interviews revealed five important themes: inclusion, linguistic ideology, linguistic economy, emotional dynamics, and external applicability. Findings suggest that engagement in informal leisure activities create positive emotions like confidence and comfort in digital gaming communities. Additionally, the study shows that language attitudes towards English are transferrable to other informal settings. The results contribute to an understanding of the complex interplay between language learning, social interaction, and emotions within informal digital contexts. | |
dc.language | eng | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Emotion in Informal Language Learning
How participation in an online gaming-oriented Discord community impact learners’ attitude towards English. | |
dc.type | Master thesis | |