Hvordan kan man sikre brukermedvirkning i arbeid med pasienter med afasi?
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3137229Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1302]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Brukermedvirkning er en lovfestet rett og grunnleggende verdi innenfor sosialt arbeid. Likevel opplever pasienter rammet av språkforstyrrelsen afasi manglende muligheter for medvirkning i utformingen av sin behandling, på bakgrunn av sine kommunikasjonsvansker. Denne litterære bacheloroppgaven søker derfor å diskutere hvordan man kan sikre brukermedvirkning i arbeid med pasienter med afasi. Gjennom å studere tilgjengelig litteratur og diskutere det opp mot problemstillingen, identifiserer oppgaven ulike strategier som kan bidra til å fremme brukermedvirkning blant denne pasientgruppen. Sentrale funn inkluderer behovet for tilpasset informasjonsformidling, anerkjennelse og respekt i samtale, inkludering i utforming av behandling, og bruk av kommunikasjonshjelpemidler slik som SCA-metoden, bildekort og nøkkelord. Hovedkonklusjonen fra denne oppgaven er likevel at det viktigste er å bli kjent med det enkelte mennesket, og deres behov og forutsetninger. Det er store individuelle forskjeller i hvordan afasien rammer, hvilket betyr at det vil variere fra person til person hvilke tiltak som er mest hensiktsmessige. User participation is a statutory right and fundamental value within social work. However, patients affected by the language disorder aphasia experience limited opportunities for involvement in the design of their treatment due to their communication difficulties. Therefore, this bachelor thesis aims to discuss how to ensure user participation when working with patients with aphasia. By studying available literature and discussing it in relation to the research question, the thesis identifies various strategies that can contribute to ensure user participation among this patient group. Key findings include the need for tailored information exchange, recognition and respect in conversation, inclusion in treatment planning, and the use of communication tools such as the SCA method, picture cards and keywords. The main conclusion of this thesis, however, is that the most important factor is to get to know each individual, and their needs and capabilities. There are significant individual differences in how aphasia affects individuals, meaning that the most suitable measures will vary from person to person.