Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaagensen-Løkke, Ylva Jonsdatter
dc.contributor.authorBrandt, Jonatan Nilssen
dc.date.accessioned2024-06-28T17:22:13Z
dc.date.available2024-06-28T17:22:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187955196:132383667
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136792
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven undersøker hvordan klipping kan bidra til å reflektere følelsene til karakterer i en film. Gjennom en analyse av filmen Phantom Thread (Anderson 2017) har jeg forsøkt å finne ut av i hvor stor grad klippingen kan bidra til hvordan vi tolker følelsene til karakterene vi følger. Jeg har brukt kognitiv filmteori og boken “Passionate Views: Film, Cognition and Emotion” for å binde klipping opp mot følelser og følelsesresponser. Her har jeg fokusert på tekstene om timing, musikk, ansikt og empati og jeg har gjort en analyse der jeg med disse teoriene undersøker klippingens effekt på følelser. Det jeg fant ut var at klipping og bruk av musikk kan påvirke hvordan vi forstår karakterer i filmer i stor grad.
dc.description.abstractThis bachelor`s thesis examines how editing can contribute to reflecting the emotions of characters in a movie. Through an analysis of the film Phantom Thread (Anderson 2017), I have tried to find out to what extent editing can contribute to how we interpret the emotions of the characters that we follow. I have used cognitive film theory and the book “Passionate Views: Film, Cognition and Emotion” to link editing to emotions and emotional responses. I mainly focused on the texts about timing, music, face and empathy, and I conducted an analysis using these theories to examine the effect editing has on emotions. What I found was that editing, and the use of music can greatly affect how we understand characters in movies.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleKlipping som følelsesuttrykk: en analyse av Phantom Thread
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel