A rediscovery of Sara Hornemann; Interior painting beyond the physical
Description
Full text not available
Abstract
Denne bacheloroppgaven er en undersøkelse og gjenoppdagelse av Sara Horneman, og måten hun skildrer interiørrom i kunstverket sitt "Interiør". Oppgaven vil se nærmere på hvordan hun bruker kunstneriske elementer som komposisjon, farge, lys og symbolikk for å formidle både en emosjonell og kulturell betydning av rommet i "Interiør". Oppgaven skal utforske den historiske og samfunnsmessige konteksten knyttet til problemstillingen. Her vil det argumenteres for at "Interiør" inneholder mer enn bare impressionistiske og naturalistiske trekk. Oppgaven avdekker også dypere symboliske aspekter i tillegg til det fysiske rommet. En komparrativ analyse til "Blått Interiør" av Harriet Backer og "Solskinn I Den Blå Stue" av Anna Ancher gjøres. This thesis examines and rediscovers how Sara Horneman portrays interior spaces in her artwork "Interior." It explores the use of artistic elements like composition, colour, light, and symbolism to convey the emotional and cultural significance of the space portrayed in “Interior”. The analysis further explores the historical and societal contexts surrounding "Interior," considering the broader aspects of “Interior” and similar work beyond impressionistic and naturalistic tendencies. The thesis uncovers deeper layers of meaning beyond the surface of the interior spaces. There is also a comparative analysis with "Blue Interior" by Harriet Backer and "Sunlight in the Blue Room" by Anna Ancher.