Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJerkås Bråten, Mads Jørgen.
dc.contributor.authorForssell, Fabian.
dc.date.accessioned2024-06-27T17:21:08Z
dc.date.available2024-06-27T17:21:08Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187575625:131138664
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3136378
dc.description.abstractDenne bacheloroppgaven i medievitenskap utforsker den betydningsfulle rollen mediene spiller i formidlingen av fotball i Norge, med fokus på TV2 og VGs dekning av både Eliteserien og Premier League. Gjennom en kvantitativ innholdsanalyse vil det bli utforsket hvordan TV2 og VG fremstiller fotball i norske medier. Ved å anvende teoretiske rammeverk innen medievitenskap og sportskommunikasjon, søker oppgaven å belyse hvordan medieaktørene formidler fotballen til det norske publikummet, og hvilken betydning dette har for sportens popularitet og kulturelle relevans. Dette forskningsprosjektet søker også å avdekke i hvilken grad et av mediehusene benytter seg av dagsordensfunksjonen til å fremme egne lesertall. Resultatene av analysen gir innsikt i hvordan medienes presentasjon av fotball i Norge egentlig fungerer og den bidrar til en dypere forståelse av mediens rolle i sportskommunikasjonen i Norge.
dc.description.abstractThis bachelor thesis in media studies explores the significant role played by the media in the dissemination of football in Norway, focusing on the coverage by TV2 and VG of both the Eliteserien and Premier League. Through a quantitative content analysis, it will investigate how TV2 and VG portray football in Norwegian media. By employing theoretical frameworks within media studies and sports communication, the thesis aims to illuminate how media entities convey football to the Norwegian audience and the implications this has for the sport's popularity and cultural relevance. Additionally, this research project seeks to uncover the extent to which one of the media houses utilizes the agenda-setting function to promote its own readership numbers. The results of the analysis provide insights into how the media's presentation of football in Norway operates, contributing to a deeper understanding of the media's role in sports communication in the country.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.title«Hva er medieaktørenes rolle i formidlingen av fotball i Norge?» "En studie av medieaktørenes rolle i formidlingen av fotball i Norge: En analyse av Tv2 og VGs dekning av Eliteserien og Premier League"
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel