Sensitivitetslesing og kunstnerisk frihet: En medie-diskursanalyse av endringene i Roald Dahls barnebøker
Description
Full text not available
Abstract
Bacheloroppgaven utforsker maktstrukturer i diskursene om endringer i Roald Dahls barnebøker, med fokus på kunstnerisk frihet og moderne sensitivitetsstandarder. Dette gjøres gjennom en medie-diskursanalyse basert på Focaults deskursteori og Jørgensen og Phillips tolkning av Laclau og Mouffes diskursanalyse. Ved å bruke denne metodiske tilnærmingen identifiseres to sentrale diskurser: moderniseringsdiskursen og sensurdiskursen. Moderniseringsdiskursen fremhever behovet for å tilpasse historiske verk til moderne tider gjennom sensitivitetslesing og redigering, mens sensurdiskursen argumenterer for å bevare litteraturen i sin opprinnelige form for å opprettholde kunstnerisk frihet. Antagonismen som eksisterer mellom disse diskursene dreier seg om polariserte meninger om kunstnerisk frihet og behovet for å tilpasse litteraturen til moderne sensitivitetsstandarder. Sentrale funn viser at moderniseringsdiskursen argumenterer for viktigheten av å oppdatere eldre verk for å gjøre dem relevante for dagens lesere, mens sensurdiskursen argumenterer for å bevare kunsten i sin originale form og motsetter seg sensur. Konflikten illustrerer en kamp om tolkningsrett og kunstnerisk frihet som påvirkes av individuelle og samfunnsmessige toleransenivåer. Disse diskursene er ikke isolerte, men påvirker og formes av hverandre gjennom ulike oppfatninger av samme sosiale fenomen, som i denne oppgavens tilfelle er fenomenet sensitivitetslesing. The bachelor thesis explores power structures in the discourses concerning changes in Roald Dahl's children's books, with a focus on artistic freedom and modern sensitivity standards. This is done through a media discourse analysis based on Foucault's discourse theory and Jørgensen and Phillips' interpretation of Laclau and Mouffe's discourse analysis. Using this methodical approach, two central discourses are identified: the modernization discourse and the censorship discourse. The modernization discourse emphasizes the need to adapt historical works to modern times through sensitivity reading and editing, while the censorship discourse argues for preserving literature in its original form to maintain artistic freedom. The antagonism existing between these discourses revolves around polarized opinions on artistic freedom and the need to adapt literature to modern sensitivity standards. Key findings indicate that the modernization discourse argues for the importance of updating older works to make them relevant to contemporary readers, while the censorship discourse advocates for preserving art in its original form and opposes censorship. The conflict illustrates a struggle over interpretive rights and artistic freedom influenced by individual and societal tolerance levels. These discourses are not isolated but influence and shape each other through various perceptions of the same social phenomena, as is the case in this thesis, sensitivity reading.