dc.contributor.advisor | Völler, Steve | |
dc.contributor.advisor | Pokhrel, Basanta Raj | |
dc.contributor.advisor | Zaferanlouei, Salman | |
dc.contributor.author | Hagen, Magnus Storvold | |
dc.contributor.author | Nguyen, Tommy Ngo | |
dc.contributor.author | Knag, Torbjørn | |
dc.date.accessioned | 2024-06-27T17:20:12Z | |
dc.date.available | 2024-06-27T17:20:12Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187579358:229190179 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3136336 | |
dc.description.abstract | Denne rapporten viser prosessen og resultatet fra utviklingen av et laboppsett for
testing og design av kraftsystemet i en solcelledrevet bil spesifikt for racingformål.
Oppsettet består av en likestrømsmotor på 0,75kW, og en kjøre- og bremse-enhet
med tilkoblet styringsenhet for å etterligne motstandseffekten motoren må jobbe
mot for fremdrift av bilen. I tillegg har systemet en programmerbar solcelle-
emulator og blysyre-batteripakke som henholdsvis forsyner systemet med, og
lagrer elektrisk energi. De ulike komponentene er koblet sammen på en felles
DC-buss.
Rapporten går gjennom de forskjellige komponentene som systemet består av
og sammenligner de med komponenter som er tradisjonelt brukt i solcelledrevet
racingbiler. Sammenligningene basserer seg på teoretiske grunnlag og tester av
de konkrete komponentene, med fokus på funksjonalitet og energieffektivitet.
Adferden til systemet som helhet er også undersøkt og forklart, med fokus på
hvordan det helhetlige systemet kan optimaliseres. | |
dc.description.abstract | This report goes through the process and results from the development of a
laboratory setup intended for testing and design of a power system in a solar
electric car, built for racing purposes. The setup consists of a DC-motor rated
to 0,75kW, a controllable drive- and break unit for applying mechanical load
against the rotation of the motor to simulate vehicle propulsion forces of the
car. The system also consists of a programmable photovoltaic-emulator and
lead-acid battery modules for energy output and energy storage, respectively. All
the components are connected together on the same DC-bus.
The report discusses the different components that makes up the system
and compare them to the components traditionally found in solarracing cars.
The comparrisons are made from a theoreitcal basis and test conducted on
the laboratory setup components, with focus on functionality and energy
efficiency. The behavior of the system as a whole is also discussed with focus on
optimalization. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Design og testing av sterkstrømsystem i en solcelledrevet bil | |
dc.type | Bachelor thesis | |