Design og testing av sterkstrømsystem i en solcelledrevet bil
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136336Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for elkraftteknikk [2474]
Sammendrag
Denne rapporten viser prosessen og resultatet fra utviklingen av et laboppsett fortesting og design av kraftsystemet i en solcelledrevet bil spesifikt for racingformål.Oppsettet består av en likestrømsmotor på 0,75kW, og en kjøre- og bremse-enhetmed tilkoblet styringsenhet for å etterligne motstandseffekten motoren må jobbemot for fremdrift av bilen. I tillegg har systemet en programmerbar solcelle-emulator og blysyre-batteripakke som henholdsvis forsyner systemet med, oglagrer elektrisk energi. De ulike komponentene er koblet sammen på en fellesDC-buss.
Rapporten går gjennom de forskjellige komponentene som systemet består avog sammenligner de med komponenter som er tradisjonelt brukt i solcelledrevetracingbiler. Sammenligningene basserer seg på teoretiske grunnlag og tester avde konkrete komponentene, med fokus på funksjonalitet og energieffektivitet.Adferden til systemet som helhet er også undersøkt og forklart, med fokus påhvordan det helhetlige systemet kan optimaliseres. This report goes through the process and results from the development of alaboratory setup intended for testing and design of a power system in a solarelectric car, built for racing purposes. The setup consists of a DC-motor ratedto 0,75kW, a controllable drive- and break unit for applying mechanical loadagainst the rotation of the motor to simulate vehicle propulsion forces of thecar. The system also consists of a programmable photovoltaic-emulator andlead-acid battery modules for energy output and energy storage, respectively. Allthe components are connected together on the same DC-bus.
The report discusses the different components that makes up the systemand compare them to the components traditionally found in solarracing cars.The comparrisons are made from a theoreitcal basis and test conducted onthe laboratory setup components, with focus on functionality and energyefficiency. The behavior of the system as a whole is also discussed with focus onoptimalization.