Introduksjonsprogrammets påvirkning på flyktningers arbeidsdeltagelse
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3136029Utgivelsesdato
2024Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for sosialt arbeid [1393]
Sammendrag
Flyktninger har vanskeligere for å komme inn på arbeidsmarkedet enn etnisk norske nordmenn. Grunnene til dette er mange, blant annet manglende språkferdigheter, ikke-godkjent eller lavt utdanningsnivå, lite arbeidserfaring og diskriminering. I denne litterære oppgaven vil introduksjonsprogrammet bli knyttet opp mot arbeidsinkludering, og hvordan dette påvirker flyktningers overgang til arbeidslivet. Dette er et stort tema, der både integreringspolitikk, samt retningslinjer gir både muligheter og begrensninger. Problemstillingen som utforskes i denne oppgaven lyder som følger; “Hvordan påvirker introduksjonsprogrammet flyktningers overgang til arbeidslivet?”. Denne problemstillingen vil jeg utforske ved hjelp av relevant litteratur om introduksjonsprogrammet, flyktninger, arbeidsinkludering og integrering, samt forskning på disse områdene. Ulik forskning og litteratur har vist at introduksjonsprogrammet spiller en sentral rolle i mulighetene flyktninger har for å bli inkludert i det norske arbeidsmarkedet. Det er likevel et stort gap mellom kunnskapen og ferdighetene flyktninger får gjennom introduksjonsprogrammet, sammenlignet med det som forventes og kreves av arbeidstakere ute i arbeidsmarkedet. Derfor er det enda en lang vei å gå med å tette dette hullet mellom introduksjonsprogrammet og arbeidsmarkedet. Uansett ser man hvor stor betydning introduksjonsprogrammet har for flyktninger og mulighetene dette skaper, slik at det er helt essensielt at alle flyktninger blir tilbudt en plass i programmet. Refugees encounter significant challenges when entering the labor market compared to ethnic Norwegians. These challenges stem from a range of factors including inadequate language skills, unrecognized or insufficient education levels, limited work experience, and pervasive discrimination. This thesis examines the role of the introduction program in facilitating the integration of refugees into the workforce, situating this inquiry within broader debates on integration policy and practice. The central question addressed is: "How does the introduction program influence refugees' transition into the labor market?" This issue is explored through a review of relevant literature on the introduction program, refugee employment inclusion, and related research. Findings indicate that while the introduction program is crucial in providing opportunities for labor market inclusion, there remains a significant disparity between the competencies acquired through the program and the expectations of employers. Bridging this gap is essential for enhancing the effectiveness of the introduction program and ensuring that it meets the needs of refugees transitioning into the workforce.