• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Fakultet for økonomi (ØK)
  • NTNU Handelshøyskolen
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ta post ut av Posten: En ny strategi i en digital hverdag

Brun, Helene Martinsen; Bøe, Elise Berle; Folgerø, Maria Yajun
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
no.ntnu:inspera:187443299:224812270.pdf (7.269Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3134141
Utgivelsesdato
2024
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • NTNU Handelshøyskolen [1803]
Sammendrag
I en tid med stadig teknologiske fremskritt er det avgjørende at virksomheter klarer å imøtekomme det skiftende markedsbehovet. Denne oppgaven belyser digital transformasjonens innvirkninger på virksomheter, med fokus på Posten Bring AS.

Med en metodisk tilnærming som inkluderer både kvantitative og kvalitative data, utforsker denne studien endringsprosesser som følge av digital transformasjon. Våre data gir interne og eksterne innsikter av endringsprosessene til Posten. Dybdeintervjuene gir interne perspektiver, mens spørreundersøkelsen gir synspunkter fra kundenes ståsted. Ved å anvende teorier om endringsledelse, digitalisering, og kundetilfredshet, kombinert med grundige empiriske studier, forsøker studien å gi en helhetlig forståelse av de interne og eksterne påvirkningene digital transformasjon har på Posten.

Våre funn indikerer at Posten har vært proaktive i sitt arbeid og vært dyktige i å endre seg i takt med digitale transformasjoner, noe som reflekteres i deres evne til å restrukturere organisasjonen, og fremme en kultur med fokus på kontinuerlig innovasjon. Til tross for et fallende brevvolum, har satsing på e-handelsplattformer og utvikling av digitale løsninger åpnet nye vekstmuligheter for konsernet. Selvbetjente pakkebokser, Digipost og Posten-appen underbygger konsernets evne til å skalere og innovere. Av spørreundersøkelsen fremkommer det at det er tendens til at flertallet foretrekker digitale løsninger, noe som har bidratt til å øke effektiviteten, og forenkle tidligere manuelle løsninger. Til tross for disse fremskrittene, står likevel Posten overfor utfordringer knyttet til digitalt utenforskap, samt ivaretakelse av kundenes personvern. Inkludering av eldre, og sikkerhet knyttet til tjenestene deres, er sentrale fokusområder for fremtiden.

Samlet sett belyser oppgaven viktigheten av at virksomheter kontinuerlig jobber med å tilpasse seg et samfunn preget av digitale transformasjoner. Dette vil bidra til varig vekst, og overlevelse i markeder som stadig endrer seg.
 
In a period of rapid technological advancements, it is crucial for businesses to adapt in line with the changing market needs. This study highlights the impacts of digital transformation on businesses, with focus on Posten Bring AS.

By employing a methodical approach that includes both quantitative and qualitative data, this research paper explores the processes of change, as a result of digital transformation. Our data provides internal and external insights into the changes at Posten. In-depth interviews give internal perspectives, while the survey captures the viewpoints of customers. By applying theories from change management, digitalization, and customer satisfaction, combined with thorough empirical studies, the study aims to present a comprehensive understanding of the internal and external effects of digital transformation on Posten.

Our findings indicate that Posten has been proactive in their work with the changes due to the digital transformation. This is reflected in their capability to restructure the organization and create a culture focused on continuous innovation. Despite a decline in letter volumes, investment in e-commerce platforms and the development of digital solutions have opened new growth avenues for the company. Self-service parcel lockers, Digipost, and the Posten-app underscore Posten’s ability to scale and innovate. The survey results indicate a preference for digital solutions among the majority of the respondents, which has led to increased efficiency and simplified previous manual processes. Despite these advancements, Posten still faces challenges related to digital exclusion and the protection of customer privacy. Inclusion of the elderly, and security related to their services are key areas to focus on in the future.

Overall, the paper emphasizes the importance for businesses to continuously work on adapting to a society marked by digital transformations. This will contribute to sustainable growth and survival in changing markets.
 
Utgiver
NTNU

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit