Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Tor-Eirik
dc.contributor.authorSunde, Anna Moldekleiv
dc.contributor.authorØstnor, Einar
dc.contributor.authorTyldum, Selma Adeldatter
dc.date.accessioned2024-06-13T17:20:13Z
dc.date.available2024-06-13T17:20:13Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:187576556:226165011
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3133951
dc.description.abstractI denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse og en strategisk analyse av XXL Sport og Villmark fra 2019-2022. Vi har valgt å basere vår analyse på nøkkeltall for likviditet, soliditet, finansiering og lønnsomhet. Den strategiske analysen består av SWOT-analyse og PESTEL-analyse hvor vi har undersøkt interne og eksterne faktorer som vi mener har hatt betydning for lønnsomhetsutviklingen til XXL. I tillegg har vi gjennomført en benchmarking med XXLs største konkurrent Sport Holding AS for å evaluere og sammenligne tallene, samt utviklingen, til XXL. Regnskapsanalysen viser en jevn forbedring i likviditet i perioden, med en betydelig økning i 2020. XXL hadde også en økning i egenkapital dette året, noe som forbedret soliditeten deres. I 2022 endte XXL med et negativt årsresultat, noe som resulterte i at de måtte bruke av egenkapitalen for å dekke underskuddet. Egenkapitalandelen var likevel akseptabel i utgangen av året. XXLs avhengighet av gjeldsfinansiering har økt i perioden da de har hatt en økning i langsiktig gjeld. Videre ser vi en positiv utvikling i arbeidskapitalen, men det er likevel en merkbar nedgang i 2022. Oppsummert så vi varierende verdier i nøkkeltallene til XXL gjennom perioden. Dette kan man se i synkende bruttofortjeneste, noe som tyder på problemer med å balansere kostnader og inntekter. De strategiske analysene ga informasjon om forskjellige interne og eksterne faktorer som synes å ha påvirket lønnsomheten til XXL. Noen av styrkene vi fant i SWOT-analysen var blant annet merkevare, fysisk tilstedeværelse og det sterke fokuset på kundeservice. Svakheter inkluderer blant annet negativ mediedekning og interne konflikter de siste årene. Gjennom PESTEL-analysen så vi at politisk uro, koronapandemien og høy inflasjon var faktorer som påvirket lønnsomheten til XXL på ulik måte. Under koronapandemien opplevde XXL godt salg, men i ettertid har strammere privatøkonomi og en svakere norsk krone ført til sviktende salg og dyrere import. I tillegg har XXL vært for dårlig til å tilpasse seg denne utviklingen noe som har ført til for høye varelager som har blitt solgt ut til sterkt reduserte priser. Lønnsomhetsutviklingen i perioden, sett under ett, har dermed vært negativ.
dc.description.abstractThis bachelor thesis conducts a comprehensive profitability analysis and a strategic analysis, of XXL Sport og Villmark from 2019 to 2022. The aim was to evaluate the company's financial development and identify internal and external factors that may have had an impact on their profitability. We have chosen to base our analysis on key financial figures within liquidity, solvency, financing and profitability. The strategic analyses are based on SWOT and PESTEL analysis. To get a better understanding of the profitability development in XXL, we chose to benchmark XXL to their biggest competitor Sport Holding. The accounting analysis reveals a steady improvement in liquidity throughout the period, with a significant surge in 2020. XXL experienced a significant increase in equity between 2019 and 2020, which had a positive effect on its solvency ratios. XXL ended up with a negative annual result in 2022, which resulted in them having to use equity to cover the deficit. The equity ratio was nevertheless acceptable at the end of the year. XXLs financing indicates a shift towards a stronger reliance on debt financing, as seen by the increase in long-term debt. While working capital displayed overall positive trends, there was a noticeable decline in 2022. To summarize, we saw varying values in the key figures for XXL throughout the period. This was revealed by consistently decreasing gross profit margins, suggesting difficulties in controlling costs in relation to sales. The strategic analyses provided information about internal forces and macro environmental forces that had an impact on XXLs profitability. Some strengths are their strong brand reputation, extensive physical presence, and emphasis on customer service. Weaknesses include negative media coverage and internal conflicts. Relevant external factors are for instance, consumer behavior, market trends, political turmoil and the covid-19. Our conclusion is therefore that XXLs profitability has been strongly affected by internal factors and external macro environmental forces. XXL had a negative profitability development throughout the period.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleLønnsomhetsanalyse av XXL Sport og Villmark AS
dc.typeBachelor thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel