Lønnsomhetsanalyse av XXL Sport og Villmark AS
Abstract
I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse og en strategisk analyse avXXL Sport og Villmark fra 2019-2022. Vi har valgt å basere vår analyse på nøkkeltall forlikviditet, soliditet, finansiering og lønnsomhet. Den strategiske analysen består av SWOT-analyseog PESTEL-analyse hvor vi har undersøkt interne og eksterne faktorer som vi mener har hattbetydning for lønnsomhetsutviklingen til XXL. I tillegg har vi gjennomført en benchmarking medXXLs største konkurrent Sport Holding AS for å evaluere og sammenligne tallene, samtutviklingen, til XXL.Regnskapsanalysen viser en jevn forbedring i likviditet i perioden, med en betydelig økning i 2020.XXL hadde også en økning i egenkapital dette året, noe som forbedret soliditeten deres. I 2022endte XXL med et negativt årsresultat, noe som resulterte i at de måtte bruke av egenkapitalen forå dekke underskuddet. Egenkapitalandelen var likevel akseptabel i utgangen av året. XXLsavhengighet av gjeldsfinansiering har økt i perioden da de har hatt en økning i langsiktig gjeld.Videre ser vi en positiv utvikling i arbeidskapitalen, men det er likevel en merkbar nedgang i 2022.Oppsummert så vi varierende verdier i nøkkeltallene til XXL gjennom perioden. Dette kan man sei synkende bruttofortjeneste, noe som tyder på problemer med å balansere kostnader og inntekter.De strategiske analysene ga informasjon om forskjellige interne og eksterne faktorer som synes åha påvirket lønnsomheten til XXL. Noen av styrkene vi fant i SWOT-analysen var blant annetmerkevare, fysisk tilstedeværelse og det sterke fokuset på kundeservice. Svakheter inkluderer blantannet negativ mediedekning og interne konflikter de siste årene. Gjennom PESTEL-analysen så viat politisk uro, koronapandemien og høy inflasjon var faktorer som påvirket lønnsomheten til XXLpå ulik måte. Under koronapandemien opplevde XXL godt salg, men i ettertid har strammereprivatøkonomi og en svakere norsk krone ført til sviktende salg og dyrere import. I tillegg har XXLvært for dårlig til å tilpasse seg denne utviklingen noe som har ført til for høye varelager som harblitt solgt ut til sterkt reduserte priser. Lønnsomhetsutviklingen i perioden, sett under ett, hardermed vært negativ. This bachelor thesis conducts a comprehensive profitability analysis and a strategic analysis, ofXXL Sport og Villmark from 2019 to 2022. The aim was to evaluate the company's financialdevelopment and identify internal and external factors that may have had an impact on theirprofitability. We have chosen to base our analysis on key financial figures within liquidity,solvency, financing and profitability. The strategic analyses are based on SWOT and PESTELanalysis. To get a better understanding of the profitability development in XXL, we chose tobenchmark XXL to their biggest competitor Sport Holding.The accounting analysis reveals a steady improvement in liquidity throughout the period, with asignificant surge in 2020. XXL experienced a significant increase in equity between 2019 and2020, which had a positive effect on its solvency ratios. XXL ended up with a negative annualresult in 2022, which resulted in them having to use equity to cover the deficit. The equity ratiowas nevertheless acceptable at the end of the year. XXLs financing indicates a shift towards astronger reliance on debt financing, as seen by the increase in long-term debt. While workingcapital displayed overall positive trends, there was a noticeable decline in 2022. To summarize,we saw varying values in the key figures for XXL throughout the period. This was revealed byconsistently decreasing gross profit margins, suggesting difficulties in controlling costs in relationto sales.The strategic analyses provided information about internal forces and macro environmental forcesthat had an impact on XXLs profitability. Some strengths are their strong brand reputation,extensive physical presence, and emphasis on customer service. Weaknesses include negativemedia coverage and internal conflicts. Relevant external factors are for instance, consumerbehavior, market trends, political turmoil and the covid-19. Our conclusion is therefore that XXLsprofitability has been strongly affected by internal factors and external macro environmentalforces. XXL had a negative profitability development throughout the period.