dc.contributor.advisor | Olsen, Tor-Eirik | |
dc.contributor.author | Sunde, Anna Moldekleiv | |
dc.contributor.author | Østnor, Einar | |
dc.contributor.author | Tyldum, Selma Adeldatter | |
dc.date.accessioned | 2024-06-13T17:20:13Z | |
dc.date.available | 2024-06-13T17:20:13Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier | no.ntnu:inspera:187576556:226165011 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3133951 | |
dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi gjennomført en lønnsomhetsanalyse og en strategisk analyse av
XXL Sport og Villmark fra 2019-2022. Vi har valgt å basere vår analyse på nøkkeltall for
likviditet, soliditet, finansiering og lønnsomhet. Den strategiske analysen består av SWOT-analyse
og PESTEL-analyse hvor vi har undersøkt interne og eksterne faktorer som vi mener har hatt
betydning for lønnsomhetsutviklingen til XXL. I tillegg har vi gjennomført en benchmarking med
XXLs største konkurrent Sport Holding AS for å evaluere og sammenligne tallene, samt
utviklingen, til XXL.
Regnskapsanalysen viser en jevn forbedring i likviditet i perioden, med en betydelig økning i 2020.
XXL hadde også en økning i egenkapital dette året, noe som forbedret soliditeten deres. I 2022
endte XXL med et negativt årsresultat, noe som resulterte i at de måtte bruke av egenkapitalen for
å dekke underskuddet. Egenkapitalandelen var likevel akseptabel i utgangen av året. XXLs
avhengighet av gjeldsfinansiering har økt i perioden da de har hatt en økning i langsiktig gjeld.
Videre ser vi en positiv utvikling i arbeidskapitalen, men det er likevel en merkbar nedgang i 2022.
Oppsummert så vi varierende verdier i nøkkeltallene til XXL gjennom perioden. Dette kan man se
i synkende bruttofortjeneste, noe som tyder på problemer med å balansere kostnader og inntekter.
De strategiske analysene ga informasjon om forskjellige interne og eksterne faktorer som synes å
ha påvirket lønnsomheten til XXL. Noen av styrkene vi fant i SWOT-analysen var blant annet
merkevare, fysisk tilstedeværelse og det sterke fokuset på kundeservice. Svakheter inkluderer blant
annet negativ mediedekning og interne konflikter de siste årene. Gjennom PESTEL-analysen så vi
at politisk uro, koronapandemien og høy inflasjon var faktorer som påvirket lønnsomheten til XXL
på ulik måte. Under koronapandemien opplevde XXL godt salg, men i ettertid har strammere
privatøkonomi og en svakere norsk krone ført til sviktende salg og dyrere import. I tillegg har XXL
vært for dårlig til å tilpasse seg denne utviklingen noe som har ført til for høye varelager som har
blitt solgt ut til sterkt reduserte priser. Lønnsomhetsutviklingen i perioden, sett under ett, har
dermed vært negativ. | |
dc.description.abstract | This bachelor thesis conducts a comprehensive profitability analysis and a strategic analysis, of
XXL Sport og Villmark from 2019 to 2022. The aim was to evaluate the company's financial
development and identify internal and external factors that may have had an impact on their
profitability. We have chosen to base our analysis on key financial figures within liquidity,
solvency, financing and profitability. The strategic analyses are based on SWOT and PESTEL
analysis. To get a better understanding of the profitability development in XXL, we chose to
benchmark XXL to their biggest competitor Sport Holding.
The accounting analysis reveals a steady improvement in liquidity throughout the period, with a
significant surge in 2020. XXL experienced a significant increase in equity between 2019 and
2020, which had a positive effect on its solvency ratios. XXL ended up with a negative annual
result in 2022, which resulted in them having to use equity to cover the deficit. The equity ratio
was nevertheless acceptable at the end of the year. XXLs financing indicates a shift towards a
stronger reliance on debt financing, as seen by the increase in long-term debt. While working
capital displayed overall positive trends, there was a noticeable decline in 2022. To summarize,
we saw varying values in the key figures for XXL throughout the period. This was revealed by
consistently decreasing gross profit margins, suggesting difficulties in controlling costs in relation
to sales.
The strategic analyses provided information about internal forces and macro environmental forces
that had an impact on XXLs profitability. Some strengths are their strong brand reputation,
extensive physical presence, and emphasis on customer service. Weaknesses include negative
media coverage and internal conflicts. Relevant external factors are for instance, consumer
behavior, market trends, political turmoil and the covid-19. Our conclusion is therefore that XXLs
profitability has been strongly affected by internal factors and external macro environmental
forces. XXL had a negative profitability development throughout the period. | |
dc.language | nob | |
dc.publisher | NTNU | |
dc.title | Lønnsomhetsanalyse av XXL Sport og
Villmark AS | |
dc.type | Bachelor thesis | |