Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKlev, Roger
dc.contributor.authorSkaar, Hildegunn Berntsen
dc.date.accessioned2024-05-21T17:19:29Z
dc.date.available2024-05-21T17:19:29Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:161335275:36043107
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131004
dc.descriptionFull text not available
dc.description.abstractRask teknologiutvikling ligger til grunn for store endringer i mediebransjen. Midt i endringene står medieaktører som parallelt med å møte dagens behov, drift og kontinuerlig utvikling av eksisterende løsninger, trenger organisatorisk evne til å kunne håndtere endringer i marked, konkurransebilde og brukerbehov, og innovasjon for en ukjent framtid. Dette dilemmaet kan oppleves som en spagat fordi behovene i dag og behovene for fremtiden kan kreve ulike tilnærminger. Denne oppgaven undersøker sammenhengen mellom organisasjonsstruktur og innovasjon, og tar utgangspunkt i en case fra en norsk medieorganisasjon. I møte med rask teknologiutvikling og endringer i brukerbehov, er digital produktutvikling sentralt. Oppgaven ser nærmere på hvorvidt produktorganisering kan bidra til å styrke organisasjoners evne til å både utvikle og innovere, og med det være relevante både i dag og for en ukjent fremtid. Temaet blir belyst gjennom intervjuer med ni ledere i medieorganisasjonen, og innsikten fra intervjuene sees i sammenheng med teoretiske perspektiver på innovasjon og organisasjon. Funn fra intervjuene viser at digital produktutvikling basert på teamorganisering og tverrfaglighet oppleves som en suksessfaktor for drift i dag og arbeid med kontinuerlig utvikling. Samtidig kan produktorganiseringen med tverrfaglige stabile team gjøre det mer utfordrende å legge til rette for radikal innovasjon som går på tvers av dagens drift og kontinuerlige utvikling. Videre vil innsikten vise at kultur og struktur henger tett sammen, og at kulturelle elementer i organisasjonen vil bety noe for organisasjonens evne til innovasjon.
dc.description.abstractRapid technology development is the basis for major changes in the media industry. In parallel, media organizations need to meet today’s needs, operations and continuous development, and they must have an organizational ability to handle changes in the market, competitive landscape and user needs, and innovation for an unknown future. This can be experienced as a dilemma and a spagate, as the needs for today and the needs for the future can demand different approaches. This paper examines the connections between organizational structure and innovation, and it is based on a case study from a Norwegian media organization. Digital product development is central for organizations facing rapid technology development and changes in user needs. The study will examine whether product organization can help to strengthen organizations’ ability to both develop and innovate, and thereby be relevant today and for an unknown future. The topic will be explored through interviews with nine leaders in the media organization, and the insight from these interviews will be compared to central theoretical perspectives on innovation and organization. Findings from the interviews show that digital product development based on interdisciplinary teams is experienced as a success factor for operations today and work on continuous development. At the same time, product organization with interdisciplinary and stable teams can make it more challenging to facilitate radical innovation that cuts across current operations and continuous development. Furthermore, the findings show that culture and structure are closely linked, and cultural elements in the organization will have an impact on the organization’s ability to innovate.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvilken betydning har organisasjonsstrukturen? En studie av hva produktorganisering betyr for organisasjoners evne til kontinuerlig utvikling og innovasjon
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

FilerStørrelseFormatVis

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel