Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAspelund, Arild
dc.contributor.authorJenssen, Christian
dc.contributor.authorHolthe, Espen
dc.date.accessioned2024-05-21T17:19:23Z
dc.date.available2024-05-21T17:19:23Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:163707227:201470600
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3131002
dc.description.abstractDenne oppgaven tar for seg hvordan kunstig intelligens (KI) vil påvirke den norske telekombransjen. KI er en teknologi med svært rask utvikling, og selv om teknologien har fått stor oppmerksomhet det siste året, er det forsket lite på hvordan den vil påvirke næringer og ulike industrier i Norge. Det overordnede temaet for oppgaven er derfor «Hvordan vil kunstig intelligens påvirke verdiskaping og utvikling i den norske telekombransjen?». For å undersøke dette har vi valgt å gjøre en kvalitativ studie ved å intervjue sentrale personer i den norske telekombransjen. Våre respondenter er, eller har vært, toppledere i enten leverandørleddet eller hos tilbydere av telekomtjenester. Vi har i tillegg snakket med sentrale personer i utviklingsmiljøet for KI hos en av aktørene. Vi har strukket definisjonen av telekombransjen til også å omfatte tilbydere av strømmetjenester. Vi mener dette er nødvendig for å favne det totale bildet av bransjen slik den fremstår i dag. Oppgaven gir mer kunnskap og innsikt i hva som er status når det gjelder adapsjon av KI i den norske telekombransjen. I tillegg gir den innsikt i hvordan ledere i bransjen vurderer KI på et strategisk og operativt nivå. Vi får også et bilde på den teknologiske modenheten og kunnskapsnivået om KI. Vi drøfter funnene opp mot relevant teori, og her er det særlig mulighetene for å øke effektiviteten og produktiviteten som er det sentrale. Studien viser moderat modenhet knyttet til mulighetsrommet som KI gir, og viser en nøkternhet knyttet til hvilke forventninger bransjen har når det gjelder hvilke effekter teknologien kan medføre. Våre respondenter har en positiv holdning til utviklingen, og ser ikke noen fare for at innføringen av KI vil føre til masseoppsigelser av ansatte. Tvert imot påpeker samtlige at det fortsatt vil være et stort behov for kompetanse og arbeidskraft også i fremtiden. Studien viser videre at forståelsen for selve teknologien er ganske god, og alle respondentene har den samme oppfattelsen av hva KI er. Vi finner at alle aktørene vi snakket med har igangsatt initiativer knyttet til KI. De fleste av disse er på et tidlig stadium og på et operativt nivå. På kort sikt viser ingen av respondentene tro på et KI vil medføre store, paradigme-skiftende omveltninger i bransjen. På lenger sikt gir ikke studien vår noe klart svar. Dette tror vi skyldes at vi er i en tidlig fase når det gjelder forståelsen og modenheten ved denne teknologien. Flere av aktørene viser en tydelig opportunistisk tilnærming, og har ingen klare strategier når det gjelder kunstig intelligens. Vi har studert KI i en spesifikk norsk bransje, men vi tror at mange av funnene er generelle, og kan overføres til mange andre bransjer. Dette er særlig relevant for en teknologi som KI, som vi antar vi ha dyptinngripende påvirkning på hele samfunnet.
dc.description.abstractThis Master´s Thesis discusses how artificial intelligence (AI) might impact the Norwegian telecommunications industry. AI is a rapidly developing technology, and despite receiving significant attention in the past year, there has been little research on how it will affect various industries in Norway. Therefore, our main research question is, “How will artificial intelligence affect value creation and development in the Norwegian telecommunications industry?” To investigate this, we conducted a qualitative study by interviewing key figures in the Norwegian telecommunications industry. Our respondents are, or have been, top executives either in the supply chain, or among providers of telecommunication services. Additionally, we spoke with key individuals in the AI development environment at one of the entities. We also broadened the definition of the telecommunications industry to include providers of streaming services, believing it necessary to encompass the comprehensive landscape of the industry today. The study provides insights into the current status of AI adoption in the telecommunications industry. It also sheds light on how industry leaders perceive AI at both strategic and operational levels. Moreover, it assesses technological maturity and the level of knowledge about AI. We discuss these findings in relation to relevant theory, particularly focusing on the potential to enhance efficiency and productivity. The study reveals a moderate level of maturity concerning the opportunities AI presents, demonstrating a level-headedness regarding the industry’s expectations of the technology’s effects. Respondents hold a positive attitude towards the future of the industry, and do not foresee mass layoffs resulting from the implementation of AI. Furthermore, it indicates a reasonably good understanding of the technology itself among the respondents, with a shared perception of what AI entails. We found that all the entities we spoke with have initiated AI-related initiatives. Most of these are in an early stage, and on an operational level. In the short term, none of the respondents believe that AI will lead to significant, paradigm-shifting upheavals in the industry. In the longer term, our study does not provide a clear answer. We believe this is because we are in an early phase concerning the understanding and maturity of the technology. Several entities exhibit a clear opportunistic approach and lack distinct strategies regarding artificial intelligence. While we studied AI in a specific Norwegian industry, we believe many of the findings are generalizable and applicable to numerous other industries. This is particularly relevant for a technology like AI, which we assume will have a profound impact on society as a whole.
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleHvordan vil kunstig intelligens påvirke verdiskaping og utvikling i den norske telekombransjen? Strategiske muligheter og utfordringer med adapsjon av KI
dc.typeMaster thesis


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel