Evaluering av helsepersonellets opplevelse med EPJ løsninger
Abstract
Bakgrunn og hensikt: Som en del av den overordnede målsettingen om å realisere “én innbygger - én journal” har strategiske tiltak, inkludert “Videreutvikling av eksisterende journalløsninger i spesialisthelsetjenesten i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst, vært sentral. I løpet av få år har Helse Vest igangsatt en rekke prosjekter for innføring av ulike EPJ løsninger, og mange av disse prosjektene har blitt gjennomført over en kort periode. Siden flere av prosjektene har blitt gjennomført samtidig har dette medført at det samme helsepersonellet har blitt påvirket av flere endringer parallelt. En sentral målsetning i Helse Vest har vært å oppnå en situasjon der alle enheter tilknyttet det regionale helseforetaket, disponerer en identisk systemportefølje. Dette skal legge grunnlaget for enhetlige standardiserte arbeidsprosesser og rutiner, på tvers av helseforetakene. Denne standardiseringen forventes å gi økt pasientsikkerhet, kvalitet og effektivitet, ved å redusere variasjon i bruk av ulike løsninger. I denne oppgaven har vi ved bruk av spørreundersøkelse for leger på ett helseforetak i Helse Vest, sett på hvordan de ser på nytteverdien av EPJ og hvor fornøyd de er med bruken av EPJ.
Metode: Det ble utført en mixed method, med både kvantitativ og kvalitativ forskningsmetode. Ved å benytte denne forskningsmetoden håper vi å kunne være mer konkret i vår analyse av resultat og gi en dypere forståelse av funnene i den kvantitative metoden. Det ble utført en spørreundersøkelse som ble sendt ut pr. epost til 455 leger i Helse Førde. Totalt 71 leger svarte på undersøkelsen.
Resultat: Resultatene viser at klinikerne er i stor grad tilfreds med sin EPJ løsning, til tross for at bare halvparten synes brukervennligheten er god. Utfordringene er at de opplever manglende integrasjoner mellom de ulike systemene og i tillegg har de fått mer tidkrevende arbeidsoppgaver knyttet til registrering/dokumentering, som igjen går utover tiden med pasienten.
Konklusjon: I studien konkluderer vi med at nytteverdien av å bruke elektronisk pasientjournal er relativt stor blant helsepersonell. Systemene har god grunnleggende funksjonalitet, men det oppleves likevel at det er utfordringer med noen funksjoner. Videre konkluderes det med at brukerne er mindre fornøyde med hvordan systemene er integrert, for å danne en helhetlig pasientjournal. Background and Purpose: As part of the overarching goal to achieve "one citizen - one record," strategic initiatives, including the "Further development of existing medical record solutions in the regional health authorities, have been central. Over the past few years, the western regional health authority (Helse Vest) has initiated numerous projects to implement various electronic health record (EHR) solutions, and many of these projects have been executed over a short period. Since several projects have been implemented simultaneously, the same healthcare personnel have been affected by multiple changes concurrently. A central objective in the western regional health authority has been to establish a situation where all units associated with the regional healthcare providers have an identical system portfolio. This is intended to lay the foundation for standardized work processes and routines across the service providers under the regional authority. This standardization is expected to enhance patient safety, quality, and efficiency by reducing variations in the use of different solutions. In this study, using a survey for physicians at one healthcare provider (Helse Førde) in the western regional health authority, we have examined their perception of the usability of EHR and their satisfaction with its usage.
Method: A mixed-method approach was employed, combining both quantitative and qualitative research methods. By using this research method, we aim to provide a more specific analysis of results and gain a deeper understanding of the findings from the quantitative method. A survey was conducted, distributed via email to 455 physicians in Helse Førde. A total of 71 physicians responded to the survey.
Results: The results indicate that clinicians are largely satisfied with their EHR solution, despite only half finding the user-friendliness to be good. Challenges include perceived lack of integrations between different systems, and additionally, they have encountered more time-consuming tasks related to registration/documentation, impacting the time spent with patients.
Conclusion: Based on the findings in the study, we conclude that the utility of using an electronic patient record is relatively high among healthcare personnel. The systems have good basic functionality, but there are still challenges with some features. EHR solutions are continually improving, and new features are becoming available, such as a more structured records and decision support. Overall, healthcare personnel are largely satisfied with the use of their EHR. We conclude that users are less satisfied with how the systems are integrated to form a comprehensive patient record. The solution in Health West, composed of multiple systems, is not perceived as cohesive.