Show simple item record

dc.contributor.advisorHaaskjold Haavard
dc.contributor.advisorNevstad Kristina
dc.contributor.authorSvanberg, Michal Erling
dc.date.accessioned2024-05-09T17:19:28Z
dc.date.available2024-05-09T17:19:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifierno.ntnu:inspera:161334801:65494181
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3129810
dc.description.abstractSammendrag Et flertall av Norske kommuner har ansvaret for levering av rent drikkevann og rensing av avløpsvann for kommunens innbyggere, noe som er essensielt for god folkehelse og et godt miljø. Ved å øke forståelsen av hvilken barrierene som påvirker kommunale VA-prosjekter, vil man kunne bidra til å forbedre samhandlingen og effektivisere prosjektgjennomføringen. Dette har en avgjørende betydning for å kunne møte dagens strenge krav på leveransen av drikkevann i tillegg til å sikre god kvaliteten på ledningsnettet. Effektiv samhandling i tidligfasen er avgjørende for en forutsigbar gjennomføringsprosess av prosjektene. Denne fasen som er preget av høy usikkerhet, krever nøye koordinering mellom prosjekt- og driftsavdelingen. Dette bidrar til en mer kostnadseffektiv prosjektgjennomføring i tillegg til å øke kvaliteten på prosjektene. Studien tar for seg hvilken betydning barrierer for samhandling har i tidligfase for kommunale VA-prosjekter. Man anerkjenner også viktigheten av samhandling i alle prosjektets faser. Studien er avgrenset til å se på samhandling mellom prosjekt, drift vann og drift avløp i Stjørdal kommune, men hovedfunnene er også relevant for andre kommuner. Studien bruker en kvalitativ metode, hovedsakelig gjennom intervjuer med ansatte i Stjørdal kommune innenfor enhet vann og avløp. Den setter søkelys på å forstå betydningen av samhandlingen mellom prosjekt- og driftsavdelinger. Intervjuene, som er semistrukturerte, gir rom for fleksibilitet og dybde i datainnsamlingen. Analyseprosessen inkluderer kategorisering og komprimering av data, med støtte fra verktøy som Word og Excel for å organisere og visualisere funnene. Datainnsamlingen anses som grundig og relevant, og metodene for å sikre dataenes pålitelighet inkluderer nøye dokumentasjon og oppfølging av informantene. Intervjuenes struktur og gjennomføring ble tilpasset for å skape en komfortabel atmosfære for informantene, noe som bidrar til troverdighet og dybde i de innhentede dataene. Studien konkluderer med at barrierer i samhandlingen, spesielt i tidligfasen av kommunale VA-prosjekter i Stjørdal kommune, er med på å effektivisere gjennomføringen av prosjektene. Den understreker viktigheten av å forbedre kommunikasjon, tillit og rolleklarhet mellom prosjekt- og driftsavdelinger. Dette for å forbedre prosjektgjennomføringen, som gir økt kvalitet og reduserte kostnader i prosjektene. Anbefalingene er å jobbe med interne samhandlingsstrategier i tillegg til å klarere definisjoner av roller og ansvar.
dc.description.abstract
dc.languagenob
dc.publisherNTNU
dc.titleSamhandling i tidligfase mellom prosjekt- og drifts organisasjon i offentlige VA prosjekter
dc.typeMaster thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record